לתרומות לחץ כאן

אפרסק PEACH

הנגיעות

לעתים נגוע ויש לבודקו.

תיאור הנגיעות

 

א. נגיעות חיצונית

כנימת הפרלטוריה

"כנימת מגן" לבנה או חום־אפרפר, הדומה לכנימות שעל פרי ההדר. הכנימה נצמדת לקליפתו של הפרי ואינה חודרת לתוכו. מציצת הכנימה גורמת לכתמים אדמדמים בקוטר שנים־שלושה מילימטרים על קליפת הפרי, (תמונות 252, 253, 279). לעתים גורמת המציצה לשקעים, המעוותים את צורת הפרי.

בדרך־כלל נושרת הכנימה בזמן הקטיף והשיווק, ועל הפרי נותר רק הכתם האדום, שהוא שינוי צבע קליפת הפרי ואין בו איסור.

אם נותרה הכנימה על הפרי, ניתן להסירה בקלות על ידי שפשוף קל בציפורן או בסכין. הנגיעות מצויה בעיקר בפירות מאיכות ירודה או בפירות שגדלו בגינה פרטית ללא טיפול מקצועי.

 

ב. נגיעות פנימית

1.  רימות זבוב הפירות

זבוב הפירות היווה בעבר את אחד המזיקים העיקריים בפירות. האפרסק היה מהפירות הנגועים ביותר, ואחוז ניכר של הפירות היה נגוע ע"י רימות לבנות של הזבוב. חקלאים נאלצו לעטוף כל פרי בשקית ניר, כדי למנוע מהזבוב להטיל את ביציו בתוך הפרי.

עם פיתוחן של שיטות חדשות להדברת הזבוב, הצליחו להקטין את פגיעת הזבוב במטעים, לכן פירות, שגדלו במטעים המטופלים היטב, נקיים ברובם אבל מיעוטם עלול להיות נגוע. לעומתם, בחלקות שלא טופלו כראוי, רוב הפירות עלולים להיות נגועים. לכן דרושה תשומת לב מיוחדת לגבי פירות שגדלו בגינות פרטיות או במשקים לא מטופלים, כגון: פירות שהופקרו בשנת השמיטה או פירות המגיעים מיבול ערבי.

בשנה שחונה, בה החורף חם, מצב הנגיעות עלול להחמיר.

סמוך להבשלת הפרי, נועץ הזבוב את צינור ההטלה שלו בפרי, לעומק של כמילימטר אחד, ומטיל לתוכו את ביציו, (תמונה 277). בדרך־כלל מקום ההטלה אינו ניכר חיצונית. הרימות הבוקעות מהביצים הן קטנות מאוד, לאט לאט הן חודרות לפנים הפרי, עד איזור הגלעין, גדלות ומגיעות לאורך של תשעה מילימטרים. עם התפתחות הרימות, מתרכך האיזור הנגוע ונהיה כעין "ספוג" ופנים הפרי הנגוע מקבל גוון חום1, (תמונות 227, 228, 278).

2.  זחלי עש המשמש

זחל חום־אדמדם, החודר לתוך הפרי, בדרך־כלל ליד העוקץ (מקום חיבור הפרי לעץ) ומגיע עד איזור הגלעין. לעתים זב שרף (כעין "דבק") מהפרי במקום החדירה, וכן ניתן להבחין בהפרשה של הזחל בצורת פרורים כהים. נגיעות זו מועטה, (תמונה 238).

3.  זבובונים

יש והפרי נסדק באיזור העוקץ (נראה כנבקע לשנים), לתוך הסדק הנוצר עלולים לחדור זבובונים, (תמונה 280). גם בין פירות "תאומים" עלולים להימצא זבובונים.

הבדיקה

א. בדיקה חיצונית

1.  בזמן הקניה ראוי לשים לב אם מצויים כתמים אדומים עגולים על קליפת הפרי, שהם סימן למציצת כנימות. אם מצויים כתמים יש להתבונן אם כנימה חומה, אפורה או לבנה עדיין נמצאת על הפרי. כדי להסירה משפשפים את המקום בציפורן או באמצעות כרית לניקוי.

הכתם האדום הוא רק תוצאה של המציצה, ואין צורך להורידו.

2.  מתבוננים בצדו העליון של האפרסק (באיזור העוקץ), אם מצוי שרף (כעין דבק), הנוטף מהפרי, או אם מצויים פרורים שחורים, שהם סימנים להימצאות זחלי עש המשמש.

ב.  בדיקה פנימית

1.  חותכים חתך לרוחב הפרי בצדו העליון, סמוך לעוקץ, ומתבוננים אם מצויים סימני חדירה של זחל עש. אם נמצאו סימני נגיעות – חוצים את הפרי ובודקים את איזור הגלעין.

2.  אם הפרי רך, אפילו רק באיזור מסוים, הסבירות לנגיעות גבוהה יותר. יש לחתוך מתחת לקליפה במקום הרך, ולהתבונן אם מצויות תולעים. אם לא נמצאו תולעים מתחת לקליפה, יש לחתוך מהפרי את הבשר הרך ולהופכו החוצה, באופן שנוכל להבחין בתולעת המסתתרת בין נימי בשר הפרי, (תמונה 281). כאמור לעיל, בתחילת התפתחותן, הרימות הן קטנות מאוד, באורך של כמילימטר אחד, ודקות מאוד. נזקן אינו ניכר, ולכן קשה לגלותן.2

צבע הרימות לבן־קרם, ובקצה ראשן נקודה שחורה זעירה. הן ניכרות ע"י ראשן ועל ידי תנועתן המתפתלת, (תמונה 278).

אם התגלה פרי נגוע, דרושה תשומת לב מיוחדת לכל הפירות של אותה קניה, היות ועובדה זו מעלה חשד שאותו מטע לא טופל כראוי, וחלק ניכר מפירותיו עלולים להיות נגועים.

פרי סדוק, יש לחצות במקום הסדק, להתבונן אם מצוי שם זבובון ולשטוף היטב את מקום הסדק.

פירות "תאומים" – יש להפרידם ולשטוף היטב את מקום היצמדותם.

בסוף העונה מצויים אפרסקים הנפתחים בקלות. באפרסקים אלו איזור הגלעין אדום ומצויות בו שלפוחיות לבנות, שהן מגידולו הטבעי של הפרי ואינן סימן לנגיעות, (תמונה 282א).

סיכום בדיקת האפרסק

1.   אם ישנם כתמים עגולים אדומים על קליפת הפרי, מתבוננים אם נותרו עליהם כנימות לבנות או חום־אפרפר, ומסירים אותן בשפשוף קל.

2.   במידה וישנו כעין שרף או סימן לעקיצה באיזור הגבעול, חותכים ובודקים את המקום עד איזור הגלעין.

3.   אם נמצא מקום רך בפרי, יש לחתוך את הקליפה באותו איזור ולבודקו, וכן לחתוך הבשר הרך, "לקפלו" ולבדוק אם מצויות תולעים בתוכו.

4.   פרי "סדוק", יש לחצותו ולשטפו היטב.

 

 

 

אפרסק מיובש                     DRIED PEACHES

הנגיעות

על פי רוב נקי וראוי לבודקו.

תיאור הנגיעות

פרי שאוחסן זמן ממושך, עלול להינגע על ידי חרקים קטנים חומים או שחורים שגודלם שני מילימטרים, וכן על־ידי זחלי עש שצבעם קרם או חום, המשאירים גללים בצורת פירורים קטנים שחורים או לבנים.

כמו־כן מחמת דביקותו של הפרי, עלולים להידבק עליו זבובונים, בפרט בפרי הנמכר בתפזורת.

הבדיקה

מחמת המבנה והצבע של האפרסק המיובש קשה לבודקו, לכן ראוי לשטפו במים משני צדדיו, תוך כדי שפשוף באצבעות.

שימורי אפרסקים                     CANNED PEACHES

הנגיעות

בדרך כלל נקיים ואין חיוב לבודקם.

תיאור הנגיעות

מפעלים בעלי מוניטין משמרים בדרך־כלל רק פירות מטיב מעולה, ולכן באופן רגיל הפרי נקי. לעתים נדירות עלול להימצא באחד הפירות זחל חום, וכן רימה של זבוב הפירות.

הבדיקה

במידה ומבחינים בסימני נגיעות כגון כתם או נקב בקליפת הפרי או זחל בסירופ, מתבוננים בפירות החצויים אם מצויים בהם זחלים, ומסננים את הסירופ דרך מסננת צפופה או דרך בד.

השאר תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

שאלות שנצפות עכשיו:

מאמרים אחרונים

מדריכים הלכתיים

הכנו עבורכם
דבר תורה לשבת!

מחפשים כל שבוע איזה דבר תורה להגיד בשבת?

מעכשיו תקבלו כל שבוע דבר תורה ואת כל השאלות הכי מעניינות אליכם למייל