לתרומות לחץ כאן

אפרסמון PERSIMMON

הנגיעות

1.  נגיעות חיצונית. לעתים מצויות כנימות מתחת לעלה הגביע, וצריך לבודקו.

2.  נגיעות פנימית. בדרך־כלל נקי וראוי לבודקו.

תיאור הנגיעות

א.  נגיעות חיצונית

כנימה קימחית. לעתים עלולה להימצא על קליפת הפרי כנימה לבנה שגודלה שנים עד ארבעה מילימטרים, היורדת בקלות על־ידי שפשוף קל.

הכנימות עלולות להצטנע מתחת ל"עלה הגביע", [עלה הצמוד לפרי מלמעלה] ולגרום לכתמים שחורים על קליפת הפרי, בעיקר מתחת לעלה הגביע. כמו כן עלולים להימצא שם חרקים קטנים חיים או מתים, (תמונה 275).

ב.  נגיעות פנימית

רימות זבוב הפירות. לעתים רחוקות עלול להיות נגוע על־ידי רימות זבוב הפירות, בפרט בפרי רך מאוד. הזבוב עוקץ את הפרי בעודו על העץ ומטיל בו ביצים, מהן בוקעות רימות לבנות זעירות. עקיצת הזבוב גורמת בדרך כלל להיווצרות כתם שחור על קליפת הפרי. בתחילת חייהן הרימות קטנות ביותר, וניכרות על ידי תנועתן ועל ידי נקודה שחורה קטנה שבראשן. לאחר מותן, צבען משתנה לחום, (תמונות 226-230).

הבדיקה

1.   חותכים את "עלה הגביע" עם מעט מהפרי הנוגע בו או תולשים את העלה ושוטפים היטב את הפרי, על ידי שפשוף באצבעות בפרט באיזור העליון.

הכנימה יורדת בשטיפה טובה של הפרי.

על הקליפה מצויים לעתים כתמים קטנים שחורים שטחיים, שאינם סימן לנגיעות. לעומתם יתכן סימן של עקיצת זבוב הפירות שנראה כנקודה שחורה עמוקה.

2.   אם הפרי רך או אם מצוי איזור בעל צבע שונה מהרגיל, כגון נקודה כהה עמוקה, חותכים שכבה דקה באותו איזור ומתבוננים אם מצויות רימות של זבוב הפירות. אם גם בפנים, בשר הפרי רך, ממוסמס או כהה, יש לחתוך מהפרי את האזור הרך ולקפלו החוצה, באופן שניתן להבחין בתולעת המסתתרת בתוך בשר הפרי.

כתמים שחורים קטנים בבשר הפרי, הם מגידולו הטבעי ואינם סימן לנגיעות, (תמונה 276).

השאר תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

שאלות שנצפות עכשיו:

מאמרים אחרונים

מדריכים הלכתיים

הכנו עבורכם
דבר תורה לשבת!

מחפשים כל שבוע איזה דבר תורה להגיד בשבת?

מעכשיו תקבלו כל שבוע דבר תורה ואת כל השאלות הכי מעניינות אליכם למייל