לתרומות לחץ כאן

קריאת עיתונים בשבת, או כיתוב שתחת תמונות

האם מותר לקרוא עיתונים בשבת וביו"ט? ושאלה זו נחלקת לכמה חלקים:
1. קריאת חדשות ומאמרים פוליטיים/כלכליים/בטחוניים.

2. קריאת פרסומות של מפעלים .

3. קריאת תמונות בעיתונים או בספרים, כשיש כיתובית מתחת לתמונות שהוא הסבר על התמונה.

תודה.

תשובה:

שלום רב.

א. קריאת חדשות ופולוטיקה אסורה בשבת, אך, אם אדם מתענג על עצם הקריאה ואינו קורא רק בכדי לצבור ידע מסויים נחלקו בכך הפוסקים כפי שיבואר במקורות. מאמרים העוסקים בעניני חינוך או בחכמת הטבע וכיוצא בזה מותר לקוראם בשבת.

ב. קריאת מודעות פירסומת אסורה בשבת.

ג. קריאת כיתוב שתחת תמונה אסורה בשבת, אולם, אם התמונה היא חלק ממאמר שמותר לקוראו ועל פי האמור לעיל, גם כיתוב זה בכלל ההיתר.

מקורות:

א. ראה משנה ברורה סי' שז ס"ק סד. טעם האיסור שמא יבוא לקרוא בשטרי הדיוטות. כאשר אדם מתענג על קריאת החדשות הביא שם המשנה ברורה בס"ק סג שנחלקו בכך אחרונים: דעת היעב"ץ שמותר לקוראם ובאופן של קריאה להנאה לא אסרו משום שטרי הדיוטות, אלא שמכל מקום הורה להתרחק מענינים אלו בשבת וכ"כ בס' שולחן עצי שיטים מלאכת כותב שמעיקר הדין מותר וטוב להחמיר, ומנהג העולם להקל בזה וכן הורה הגריש אלישיב להתיר בדוחק למי שמתענג בכך ביותר.

ב. מודעות פירסומת אסורים לכו"ע משום שטרי הדיוטות [ונחלקו ראשונים אם הם נחשבים שטרי הדיוטות ממש או שנאסרו גזירה אטו שטרי הדיוטות, ראה על כך בהרחבה בס' ארחות שבת פרק כב עמ' שפו.

ג. כיתוב שתחת תמונה אמרו בגמרא בשבת קמט ע"א שאסור לקוראה בשבת, וכן הובא בשו"ע סי' שז סעי' טו. על ההיתר לקרוא את הכיתוב בתוך מאמרים שהם עצמם מותרים ראה ס' ארחות שבת שם עמ' שצז בשם הגרי"ש אלישיב ופשוט.

השאר תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

שאלות שנצפות עכשיו:

מאמרים אחרונים

מדריכים הלכתיים

הכנו עבורכם
דבר תורה לשבת!

מחפשים כל שבוע איזה דבר תורה להגיד בשבת?

מעכשיו תקבלו כל שבוע דבר תורה ואת כל השאלות הכי מעניינות אליכם למייל