לתרומות לחץ כאן

קידוש על היין ובציעת הפת בשבת

אמרו לי שיש 3 קידושים בשבת ולאחרונה אמרה לי עוזרת של רבנית שיש רק שניים וכי בסעודה השלישית לא צריך יין, אבל בסידור שאני מחזיקה כתוב בסעודה השלישית : "על היין סברי מרנן ורבנן ורבותי ברוך אתה יי אלוהינו מלך העולם בורא פרי הגפן", כלומר ניתן להבין שכן מקדשים. בנוסף קראתי לראשונה באתר שלכם כי יש ארוחה רביעית "מלווה מלכה". אני כבר מבולבלת. יש לציין כי אני עורכת את כל הקידושים לבד, אני בלי משפחה, האם תוכלו לרשום לי כמה קידושים וכמה ברכות המוציא עליי לעשות/לנהל מכניסת השבת ועד צאתה ו/או אחריה ? המון תודה

תשובה:

שלום רב.

להלכה, יש לקדש על היין פעמיים במהלך השבת: פעם אחת בלילה בתחילת הסעודה הראשונה, בקידוש זה נאמרות שתי ברכות וכפי הנוסח שבסידורים, ובסעודת הבוקר, שם הברכה היא רק בורא פרי הגפן. בסעודה שלישית אין חובה לקדש על היין. בנוגע לאכילת פת, לכתחילה ראוי לאכול לחם 4 פעמים במהלך השבת ואחריה – בסעודה ראשונה ושניה זו חובה ממש, בסעודה שלישית ורביעית [מלווה מלכה הנעשית לאחר צאת השבת] יש להקפיד על כך לכתחילה, אולם, בדיעבד די באכילת מזונות. בשלושת סעודות השבת יש לברך לכתחילה על שתי כיכרות שלימות [אך אין חובה לבצוע אלא אחת מהן], בסעודה רביעית אין צורך בכך.

מקורות:

על כך שאין מקדשים על היין בסעודה שלישית, ראה שו"ע סי' רצא סעי' ד. על הקולא בשעת הדחק לצאת ידי מצוה זו במיני מזונות, ראה שם סעי' ה.

השאר תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

שאלות שנצפות עכשיו:

מאמרים אחרונים

מדריכים הלכתיים

הכנו עבורכם
דבר תורה לשבת!

מחפשים כל שבוע איזה דבר תורה להגיד בשבת?

מעכשיו תקבלו כל שבוע דבר תורה ואת כל השאלות הכי מעניינות אליכם למייל