לתרומות לחץ כאן

שליח שרוצה לקנות בזול ולקחת את הריווח יהיה שלו

שלום וברכה,

חבר של אחי שאינו דתי ביקש ממנו שיקנה עבורו מזוזות. אחי פנה אליי שאקנה בשבילו, האם מותר לי לקנות ישירות מהסופר, ולמכור ביותר, בלי להודיע לאחי ולקונה (מסתבר שאם ירצה לקנות מחנות יצטרך לשלם אותו הדבר ואולי אפ' יותר). יש לציין, נראה לי שפנו אליי כי חושבים שאשיג בזול ולא ארוויח כלל אלא רק אעשה להם טובה ואקנה עבורם ישירות מהסופר. ובאופן כללי, האם מותר לי לתווך בין שניים, כאשר אותו אחד חושב שאני עושה עבורו טובה, ובאמת אני מרוויח עליו כסף, או שאני חייב להודיע לו?

תודה

תשובה:

שלום רב,

אני מציע לקיים את שליחותך בנאמנות, לקנות ישירות מהסופר מבלי להרוויח כלום והרווחים יהיו לחבר של אחיך.

בדוחק אפשר להתיר אם תאמר לאחיך שיש לך מזוזות שהנך מסכים למוכרם במחיר פלוני (מחיר של חנויות) ואם אחיך יסכים תקנה את המזוזות מהסופר לעצמך ותחזור למכור אותם לאחיך. אבל, יש בכך סיכון שאם אחיך יחזור בו, הנך נשאר תקוע עם המזוזות לעצמך ולא תוכל לדרוש מאחיך לקנות אותם, כיון שבעצם קנית אותם לעצמך לצורך מסחר.

אין אפשרות לקחת לעצמך דמי תיווך מבלי לגלות.

מקורות:

באופן כללי כאשר שליח מוצא מחיר זול, הריווח הוא של המשלח, עיין שו"ע חו"מ סי' קפג סעיפים ח-ט.

בעצה לקנות לעצמו את המזוזות לכאורה אין איסור שקר, כיון שעל סחורה המצויה בשוק אדם יכול לומר שיש לו למכור גם אם עדיין לא קנה אותם בפועל, שגם זה כאילו יש לו.

לעניין דמי תיווך עיין בעלון המשפט גליון 44 עמוד 4 דין 7.

הצטרף לדיון

תגובה 1

  1. יש להעיר לעניות דעתי שגם אם יש איזה קולא שמתירה, נחת לקב"ה זה לא עושה, וגם מצד האמונה יש כאן איזשהו פגם, ועוד שיש בזה גם אולי ביטול מצוות 'ואהבת לרעך כמוך', שתחוס על כבוד וממון חברך כמו על כבודך, וכן על זה הדרך. דוד המלך ע"ה לפי דרגתו, מבחינה הלכתית לא חטא, שכן הגמרא מעידה: 'כל האומר דוד חטא אין אלא טועה' אך בכל זאת מבחינה מוסרית לפי דרגתו לא היה ראוי לנהוג כן. יש פעמים שההלכה מתירה דבר מסוים, אך לא ראוי לעשותו.

השאר תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

שאלות שנצפות עכשיו:

מאמרים אחרונים

מדריכים הלכתיים

הכנו עבורכם
דבר תורה לשבת!

מחפשים כל שבוע איזה דבר תורה להגיד בשבת?

מעכשיו תקבלו כל שבוע דבר תורה ואת כל השאלות הכי מעניינות אליכם למייל