לתרומות לחץ כאן

יחס נכון כלפי רב בית הכנסת

בס״ד , שלום לרב, הייתי מעוניין לקבל דעתך למה שעלי לעשות , בבית הכנסת יש רב שמשמש רב המקום בערך , ובנוסף יש שיעורים של דף יומי קבוע, ואני מעביר לימוד בהלכות ועוד … אני די חדש בבית הכנסת ובהתחלה הרב היה מקדם ומדרבן אותי לעשות שיעורים , משהו קרה שאיני יודע אבל הרב שינה את התייחסותו אלי , ונראה משום שאני מהווה איום עבורו לתפוס את תפקידו או אולי משהו אחר , בכל מקרה אני כבן 30+ וחשוב לי לציין שאני מאוד מקפיד בסגנון הלימוד שלי ומשנן בעלפה כל דבר, ושאר הרבנית לא עושים כך ( אולי זאת עוד סיבה לשינוי היחס) בכל מקרה עכשיו הרב שמעביר את הדף היומי נוסע לשבועיים וביקש ממני להעביר , אבל בעקבות שינוי היחס של רב המקום אני לא יודע מה לעשות אם להעביר את הדף יומי למשך שבועיים ( יש רב אחר שמעביר בבוקר שהתבקש להעביר במשך השבועיים ולי אמר בערב) ויש עוד הרבה להוסיף אבל אין מקום… נראה לי שלא מעריכים את התרומה שלי לבית הכנסת שמעולם לא מנעתי תורה ולכל זמן שביקשו אותי באתי ללא שאלות ותמיד! והתחושה היא שמתי שצריכים אותי אז אומרים לי אולם אם אמרו לי ובאותו זמן יש מישהו אחר אז הרב בוחר בו … זה הרעיון ולשאלה האם ראוי שיפנו אלי להעביר שיעורים או שעלי לנדב את עצמי מה שמוריד מההתייחסות והכבוד לתורה שלי . והאם עלי לפנות לרב המקום ולשאול על הסיבה לשינוי היחס או לחכות שהוא יפנה אלי ? והאם עלי להעביר את הדף יומי למרות שרב המקום לא פנה אלי אלא אותו רב שהולך לשבועיים ? שוב תודה על העזרה

תשובה:

שלום רב.

ראשית, אני מעריך מאוד את הרצון שלך ללמד תורה ברבים ולהעניק משלך לאחרים.

בנוגע לתחושות שלך כלפי רב בית הכנסת אני רוצה לומר לך שני דברים: א. יתכן מאוד שתחושות אלו אינן נכונות. לפעמים אדם מרגיש בעצמו שהוא דורך על משבצת של מישהו אחר וממילא הוא סבור שכולם כך מרגישים, יכול להיות שכל התחושות הללו הן פרי דמיון והרב שמח בתרומתך לבית הכנסת.

ב. אם אכן יש אמת בדבריך שהרב מרגיש מאוים על ידך, נמצא שאתה נוהג שלא כדין, בבית הכנסת יש רב שאני מבין מדבריך שהוא מתפקד כראוי ואין כל סיבה שתבוא בנחלתו ותגרום לו לחוסר נוחות. אם אכן אתה מעוניין ללמד תורה בבית הכנסת באופן הראוי, עליך לגשת לרב לספר לו, להתיעץ איתו על האפיקים שלדעתו אתה יכול לתרום, תן לו כבוד ללא גבול בפומבי לאוזניו ובפני תלמידיך, תאמר דברי תורה בשמו, תקפיד לגשת למקומו לאחר התפילה בפני כל ציבור המתפללים ותברך אותו במאור פנים בשבת שלום וכו' וכו', תן לו את תחושה שאתה נשמע לו ואינך מנסה להתכבד בעיני הציבור על חשבונו. אם כך תעשה אני משוכנע שהוא ישמח בתרומתך.

עצה זו נכונה לא רק כדי שאכן יתאפשר לך להרביף תורה כשאיפתך, אלא משום ששורת הדין כך היא, אין כל הצדקה לגרום לאדם אחר תחושה לא נעימה גם כשעל ידי כך אתה מקיים מטרה קדושה.

בנוגע לשאלתך אם לחכות שיפנו אליך או לפעול בעצמך, אין לי ספק שאין כל מקום של כבוד בענינים אלו, וכל מה שתוכל לעשות למען שמו ית' יעמוד לך לזכות בכל אשר תפנה.

בהצלחה רבה, יהי רצון שיפוצו מעינותיך החוצה ותזכה להגדיל תורה ולהאדירה.

השאר תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

שאלות שנצפות עכשיו:

מאמרים אחרונים

מדריכים הלכתיים

הכנו עבורכם
דבר תורה לשבת!

מחפשים כל שבוע איזה דבר תורה להגיד בשבת?

מעכשיו תקבלו כל שבוע דבר תורה ואת כל השאלות הכי מעניינות אליכם למייל