לתרומות מתנות לאביונים לחץ כאן

מכירת דירה לספק יהודי

שלום רב
יש לי קונים רציניים לדירה .מדובר בזוג צעיר מעולי רוסיה.
איני יודע האם הם יהודים על פי ההלכה או שמא עלו ארצה מכח חוק השבות (אב יהודי ואם לא וכו )
האם מותר למכור להם או שמא יש לחוש לאל תחנם?

אגב, מבחינת תנאי העסקה הם מציעים כמה אלפי שקלים יותר וכן זמן פינוי ארוך יותר ונוח יותר עבורי. תודה רבה

תשובה:

שלום רב,

נראה שכדאי להכנס איתם לדברים, ולשאול אותם על יהדותם אם זה אפשרי. אבל אם קשה להכנס איתם לשיחה בלי להגרר לאי נעימות וכד', מותר למכור להם את הדירה.

מקורות:

אמנם לא תחנם הוא איסור דאורייתא. אולם אין ספק שלמרות שיש אחוזים ניכרים של גויים בקרב ציבור זה, רובם עדיין יהודים. ולכן כמו בכל דין דאורייתא ניתן לסמוך על הרוב.

אולם ידוע מה שאמרו שבמקום דאיכא לבירורי, לא סומכים על הרוב או על החזקה. אלא שכאן לכאורה הבירור על יהודותם, עלול לפגוע בהם, וכן בשואל עצמו. ומבואר בברכות (יט,ב) כי במקום שיש כבוד הבריות קל (ראה תוס' שבועות ל,ב) דוחה איסור דרבנן. וא"כ מאחר שהדין שיש לברר במקום ספק הוא דין בדרבנן לכאורה הוא נדחה מפני כבוד הבריות כזה. ושם מבואר שכבוד הבריות גם של מלכי אומות העולם דוחה (מדלגין היינו וכו').

בנוסף, ראה ביו"ד סי' א' סעי' ב', שיש חילוק בין אפשר לברר בקל ולבן אין אפשר לברר אלא ע"י טורח. הדוגמא המצויה היא, האם צריך ללכת מחוץ לעיר כדי לברר. מ"מ יתכן שאי נעימות כזו, הופכת את אפשרות לבירור לכמו אפשר לברר אלא ע"י טורח. וצ"ע.

עוד כדאי להוסיף, כי הסבירות היא שלא תוכל להגיע לרמת ודאות, כי גם אם הם יאמרו לך שהם יהודים, זה עדיין לא אומר שהם אכן כך, כשהם באים להרשם לנישואין הם עוברים בדיקת יהדות אצל חוקרי יהדות, רק בגלל שהרישום שהיה בראשית שנות התשעים לוקה בחסר. ואם כך, כתב כתב הנודע ביהודה (יו"ד סיד מג ועי' פתחי תשובה יו"ד סי' קי בכללי הש"ך ס"ק לה) שרק במקום שאם יברר יכריע את הספק הוא מחוייב לברר, אבל אם הספק לא יוכרע לגמרי אינו חייב לברר.

יחד עם זה, אם ניתן תוך כדי שיחה ערה לגלות מעט, בודאי עדיף.

בהצלחה

השאר תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

שאלות שנצפות עכשיו:

מאמרים אחרונים

מדריכים הלכתיים

הכנו עבורכם
דבר תורה לשבת!

מחפשים כל שבוע איזה דבר תורה להגיד בשבת?

מעכשיו תקבלו כל שבוע דבר תורה ואת כל השאלות הכי מעניינות אליכם למייל