לתרומות לחץ כאן

פיטר עובדת לאחר חזרתה מחופשת לידה

כבוד הרבנים הגאון שליט"א
סיפור הדברים: פלונית התקבלה לעבודה (בשחור- בלי תלוש) אצל זו שמנהל עסק בתחום אומנות ביודאיקה, ועבודתה היתה גרפיקאית, סוכם איתה בע"פ שעבודתה תהיה במשך 6 שעות ביום מ8 עד 2, 5 ימים בשבוע, (לא סוכם על תקופה) וכך היה במשך תקופה ארוכה (שנה בערך), (תוך כדי התקופה הזאת הם ביקשו שהיא תחתום על דף שהיא מתחייבת שלא תעבוד לעולם בתחום הזה, גם אם היא תעזוב את המקום הזה, והיא חתמה גם בלית ברירה, וגם כי היא לא חשבה שהיא תעזוב את המקום הזה), עד שהיא ילדה, ויצאה לחופשת לידה, לפני שהיא סיימה את תקופת חופשת הלידה, היא התקשרה למעסיקים, ואמרו לה שהיות ועכשיו תקופה מאוד קשה -בגלל המיתון בארה"ב- ואנשים לא קונים יודאיקה, ומשום כך אין להם כסף להעסיק גרפיקאית על בסיס הקבוע, אבל בעיקרון הם רוצים אותה כ"גרפיקאית" אבל עכשיו אין ביכולתם להעסיק בקבוע, ותחכי נראה איך יתפתחו, אח"כ התחילו לשלוח לה חומר עבודה שתעבוד מהבית ושתקבל לפי השעות שהיא עובדת, וכך היה במשך תקופה, עד שהיא מצאה עבודה אחרת, (כמו"כ נאמר לה בתחילת העבודה שכתמריץ אם ימכר משהו ממה שהיא עשתה, היא תקבל אחוזים מהעסקה, שבינתיים לא שמעה מזה כלום).
השאלה היא: האם המעביד מחוייב לה מדין חזרת בעה"ב לשלם על כל התקופה שהיא ישבה בבית כעובדת שלה ולא רצתה להתפטר מהעבודה, לפחות כפועל בטל של אותה מלאכה, או אפי' יותר מזה, אם יש בזה טענה של שחיקה כשאין עבודה.

בברכה.

תשובה:

שלום רב,

כפי שהבנתי מהשאלה, המעביד לא התחייב להעסיק אותה למשך תקופה מסוימת. אם כן הוא היה רשאי לפטר אותה גם ללא הסכמתה.

מקורות:

נחלקו הפוסקים אם השוכר פועל חייב להעסיק אותו לכל הזמן שהוא זקוק לו או שיכול לפטר אותו בסוף החודש (אם מקבלים משכורת כל חודש). עיין עלון המשפט גליון 31 עמוד א. במקרה זה המעביד פיטר לאחר שלא היה לו צורך בעבודה, כך שלכל הדעות הוא פטור.

לפי חוק עבודת נשים סעיף 9 אסור לפטר אישה שחוזרת מחופשת לידה תוך שישים יום מהחופשה ללא אישור ממשרד העבודה. לפי חוק זה היה מקום לחייב את המעביד לשלם עבור שישים יום לאחר חופשת הלידה. אבל במקרה זה שהיא עבדה ללא תלוש, הרי זה כאילו סיכמו שהמעביד יוכל לפטר גם ללא אישור ממשרד העבודה, אם היה מן הראוי שיקבל אישור, כמו במקרה זה שפיטר בגלל סיבות אחרות שאינן קשורות עם הלידה. יש להדגיש, לגבי שאר החוקים בדיני עבודה אין הבדל בין עובד עם תלוש לעובד ללא תלוש. עיין עלון המשפט גליון 33 עמוד ד תשובה ו.

השאר תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

שאלות שנצפות עכשיו:

מאמרים אחרונים

מדריכים הלכתיים

הכנו עבורכם
דבר תורה לשבת!

מחפשים כל שבוע איזה דבר תורה להגיד בשבת?

מעכשיו תקבלו כל שבוע דבר תורה ואת כל השאלות הכי מעניינות אליכם למייל