לתרומות מתנות לאביונים לחץ כאן

ביקור כהנים במחנה טרבלינקה

שאלה:

שלום,
התעוררה שאלה האם מותר לכהן להיכנס למחנה ההשמדה טרבלינקה בפולין. עקב העובדה שבורות הקבורה לא נמצאים ממש בכניסה למחנה –
לאחר בירור מקיף עם חוקרת (ארכיאולוגית מז"פ) מאנגליה עולה כי בכל שטח המחנה מפוזרים עצמות/שאריות אדם (אחינו בית ישראל הי"ד !) ולכן אסור לכהנים להיכנס לכל שטח המחנה.  לידיעתכם.
כדאי מאוד להפיץ מידע זה אצל הגורמים הרלוונטיים.

תשובה:

שלום רב,

ראשית תודה על המידע, בודאי זה יועיל לאנשים לרלוונטיים.

לעצם הענין, לכאורה יש לפקפק בהשלכה שאתה מגיע אליה – לאסור על הכהנים לבקר בכל שטח המחנה.

לכאורה לאותה חוקרת אין לה מידע על מקומות מסויימים שם קבורים עצמות אדם, אלא ידיעה באופן כללי שמעבר למקמות הידועים, יש גם עצמות אדם המפוזרים בכל שטח המחנה. ואם כך, מדאורייתא ידוע כי ספק טומאה ברשות הרבים ספיקו טהור. ואם כך, מותר לכהנים להכנס לשם.

אמנם חז"ל גזרו על טומאה בשדה שנאבד בה קבר, כפי שהביא בשו"ע יו"ד סי' שסט. וראה שם בפתחי תשובה (סק"ד) שהביא תשובה חת"ס (יו"ד שלז) שנשאל על כהן שנכנס לחצר של ישמעאל ומצא שם מצבת אבן טמונה בקרקע והפכה על גבה ונמצא כתוב עליה פ"נ איש הגון ר' זכריה בן ר' ידידיה נפטר בערב יום כיפור קנ"ט לפ"ק. (כ – 400 שנה לפני החת"ס). והגוי טוען שידוע להם שהיה כאן קברים יהודיים. והחת"ס הביא כמה ספיקות, האם הוא נאמן, והאם יש לומר שמא העצמות כבר נקרבו ראה שם.

אלא שכל זה רק בקבר ממש שהוא מטמא גם באהל, לכן אנו יודעים היכן הקבר, חששו חז"ל ואסור לכהנים להכנס. אולם לפי מה שאתה מציג כאן בשם אותה חוקרת ארכיאולוגית שיש עצמות ושאריות אדם מפוזרים בכל שטח המחנה. א"כ אין זה מטמא באהל, אלא רק במגע. שהרי רק גוף אדם השדרה והגולגולת מטמאים באהל. ומאחר שאין זה אלא טומאת מגע גזרו על בית הפרס שניתן להכנס אליו ע"י ניפוח (דהיינו שהוא ינפח עם פיו את העפר כדי לראות היכן העצם שנעלמה בשדה) כמבואר בברכות (יט,ב).

אלא שברור, כי גזירה זו היא רק במקום שיש חשש שישנם עצמות אדם בשטח שיכולים לטמא במגע, ולכן ע"י ניפוח הוא יכול להכנס. אבל במקרה זה, אין ספק שאין עצמות המתגלגלות מעל לפני השטח, אחרת כבר היו מטפלים בזה. אלא החשש הוא רק על עצמות הנמצאות בעומק האדמה, וזה לא גזרו כלל שהרי אין חשש לטומאת מגע במקרה כזה.

וגם אין סיבה לגזור אם היא או אחרים מצאו כמה עצמות בכמה מקומות, ולכן הם הגיעו למסקנה שישנם עוד עצמות או גופות שלמות (שדרה וגולגולת) במקומות אחרים, וממילא יש לחשוש גם לטומאת אהל, כי לא מצינו שגזרו חז"ל במקום שזה רק השערה. חז"ל גזרו רק במקרה שיש קבר ברור במקום, אלא שלא יודעים היכן הוא.

לסיום, כך נראה לצדד לדינא בענין. אולם אני לא רוצה להחליט בנושא.

 

השאר תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

שאלות שנצפות עכשיו:

מאמרים אחרונים

מדריכים הלכתיים

הכנו עבורכם
דבר תורה לשבת!

מחפשים כל שבוע איזה דבר תורה להגיד בשבת?

מעכשיו תקבלו כל שבוע דבר תורה ואת כל השאלות הכי מעניינות אליכם למייל