לתרומות מתנות לאביונים לחץ כאן

נגיעת גוי ביין מבושל או מפוסטר

שלום וברכה
האם גוי המשרת בסעודה יכול לפתוח ולמזוג מיץ ענבים הכשר לקידוש למסובים? ומה הדין ביין מבושל?
בתודה מראש אברהם

תשובה:

שלום רב.

א. מיץ ענבים אין ליתן לגוי לפתוח, ואם פתח המיץ ענבים אסור בשתייה.

ב. יין מבושל שעבר הרתחה אינו נאסר על ידי מגע גוי, אולם לענין יין מפוסטר נחלקו בכך הדעות.

מקורות:

א. ראה שו"ע יו"ד סי' קכג סעי' יז. וראה שו"ת אגרות משה יו"ד סי' נ, שאם המיץ ענבים נעשה על ידי בישול הענבים ולא על ידי סחיטתם הוא מותר בשתייה, אולם, כמדומה שדבר זה לא מצוי במקומותינו.

ב. יין מבושל שהורתח והתמעט על ידי הרתיחה מותר למוזגו על ידי גוי, כמבואר בשו"ע שם סעי' ג. יין מפוסטר, דעת הגר"ע יוסף בהערות לס' נשמת אברהם שאין בו איסור, וכ"כ בשו"ת שבט הלוי ח"ב סי' נא, ובשו"ת אגרות משה יו"ד ח"ב סי' נב. אולם בשו"ת מנחת שלמה ח"א סי' כה כתב, שהואיל והפיסטור אינו ברתיחה גמורה וכל תועלתו אינו אלא להמית את החיידקים אין דינו כיין מבושל, וכך הסכים הגרב"צ אבא שאול בספרו אור לציון ח"ב סי' כ, וכן דעת הגרי"ש אלישיב, כמובא בקובץ תשובות ח"א סי' עה. וטעמו, משום שהפיסטור אינו ענין לעצמו אלא חלק מהליך עשיית היין, וכיון שהטעם שהקלו בזה הוא משום שיין מבושל אינו מצוי, לא שייך טעם זה לענין פיסטור הנעשה בכל יין בזמנינו.

הצטרף לדיון

6 תגובות

  1. שלום רב .

    הייתי רוצה לדעת אם מיץ ענבים תירש מבושל אפילו לא כתוב עליו ואם לא אז מיץ ענבים מבול ?

    תודה וערב נירית

  2. האם יש מקור למה דעה הרווחת בצבור שפתיחת בקבוק יין ע"י גוי אוסרת? שלכאורה בהלכה מצינו רק איסור בנגיעה או שכשוך בבקבוק פתוח או מזיגה?

  3. כל תזוזה של הבקבוק היא כבר שיכשוך, כמעט ולא ניתן לפתוח בלי שכשוך. כמו כן, דין זה אמור רק לאשכנזים, ספרדים נהגו איסור בשתייה אך לא בהנאה, גם בנגיעה בכלי לבד, ראה שו"ע סי' קכד סעי' יא ובן איש חי פ' בלק סעי' י.

  4. שאלות ללא תשובות? חבל שלא שאלת כאן… יש שכתבו טעם משום שחששו שמא הגוי ניסך את היין לעבודה זרה, ויש שכתבו ששתייה משותפת יש בה דרך חיבה וזה יכול להביא לקירבה הדדית מה שיוביל לנישואין משותפים, והרחיקו עד כדי להמנע לגמרי מיין של גוי או שכשכו גוי.

השאר תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

שאלות שנצפות עכשיו:

מאמרים אחרונים

מדריכים הלכתיים

הכנו עבורכם
דבר תורה לשבת!

מחפשים כל שבוע איזה דבר תורה להגיד בשבת?

מעכשיו תקבלו כל שבוע דבר תורה ואת כל השאלות הכי מעניינות אליכם למייל