לתרומות לחץ כאן

האם מותר לדבר אל המתים?

שלום כבוד הרב,

האם ניתן לדבר מתי שאני רוצה למשל אל סבתא שלי או אבא שלי ז"ל שנפטרו? והם אמורים לשמוע אותי? האם יש רק זמנים מסויימים, איך זה מתנהל?

תודה רבה.

תשובה:

שלום רב.

באופן כללי, אין לשוחח עם מתים. אדם שמבקש בקשה ממת עלול להכשל באיסור גמור של הדורש אל המתים.  מי שרוצה קשר נפשי אמיתי עם הוריו שמתו או רבותיו ראוי שיעשה דבר מה לעילוי נשמתם, אם בלימוד התורה או בנתינת צדקה ושאר עניני חיזוק בשמירת המצוות, ובכך יכירו לו טובה וימליצו טוב בעדו לפני בורא העולם. על שאלתך אם המתים יודעים מה קורה בעולמנו נחלקו אמוראים במסכת ברכות דף יח, ונראה ממסקנת הגמרא שלפחות הצדיקים שבהם יודעים הכל.

תמיד יש לזכור תמיד את הוראת התורה "תמים תהיה עם ה' אלוקיך". העיקר לקיים את מצוות ה' בתמימות ולעשות בכך נחת רוח לקב"ה ולכל הצדיקים מהם באנו.

מקורות:

על האיסור לדרוש אל המתים, ראה דברים יח י, רמב"ם ספר המצוות לאוין לח, וס' החינוך מצוה תקטו. הפוסקים נחלקו, אם איסור דורש אל המתים הוא רק כשהוא פונה אל גופו, וכפי המובא בגמרא בסנהדרין סה ע"ב לגבי המרעיב עצמו ולן בבית הקברות כדי לשוחח עם המתים, או גם באופן שהוא משוחח עם רוחו של המת, הבית יוסף יו"ד סי' קעט מחמיר והרמ"א שם בדרכי משה מיקל. ומכל מקום כל הענינים האלו [כאשר הם נעשים באופן שיש בו ממש] יסודם ומקורם בטומאה, ואינם תואמים לדרך היהדות.

הצטרף לדיון

2 תגובות

  1. ומה הדין במקרה שאינו מתכוון לבקש משהו אלא רק לשוחח?
    או לבקש שיתפללו עליו? הרי טכנית זה לא שונה מתפילה על קברי צדיקים.

  2. על זה בדיוק מדובר ואותה שאלה ומחלוקת קיימת גם בקברי צדיקים, ראוי יותר להתפלל לה' בזכות הצדיק ולא לפנות לצדיק.

השאר תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

שאלות שנצפות עכשיו:

מאמרים אחרונים

מדריכים הלכתיים

הכנו עבורכם
דבר תורה לשבת!

מחפשים כל שבוע איזה דבר תורה להגיד בשבת?

מעכשיו תקבלו כל שבוע דבר תורה ואת כל השאלות הכי מעניינות אליכם למייל