לתרומות לחץ כאן

שמיעת מוזיקה בזמנינו

אני זקוק למקורת מכלל הפוסקים ובפרט מבעל היביע אומר זצל
על היתר שמיעת המוסיקה ביימנו הן בכלים הן בע"פ
בברכה יעקב

תשובה:

שלום רב.

ראה בשו"ת יחוה דעת (ח"א סי' מה) שהאריך בענין, ובסיום דבריו כתב: "לסיכום: המקילים לשמוע מהרדיו או מהרשם קול שירות ותשבחות והודאות להשי"ת, כל שאינם דרך קלות ראש והוללות, יש להם על מה שיסמוכו, ואע"פ שהם מלווים בכלי נגינה, והנח להם לישראל. והמחמיר תבוא עליו ברכה. ולצורך מצוה כגון לשמה חתן וכלה, או מילה או פדיון הבן, או סיום מסכתא, מותר לכתחילה, ומצוה נמי איכא. וכן בחול המועד שיש מצוה לשמוח ברגל, וכן בפורים שהוא יום משתה ושמחה, מותר לנגן בכלי שיר. והשי"ת יחיש לגאלינו גאולה שלמה, אז ימלא שחוק פינו ולשוננו רנה אמן".

עיקר הענין שהוא מחמיר, זה בגלל שיטת הרמב"ם, שמוכח מדבריו שבכלי שיר אסור לגמרי. ואילו בפה מותר כל שזה אינו על היין. וכך גם הכריע בשו"ת שבט הלוי להחמיר לגמרי הן ע"י שמיעת רדיו מכשירי הקלטה וכד'. וכן בשו"ת אגרות משה (א"ח או"ח סי' קסו). ובשו"ת אז נדברו להגר"ב זילבר זצ"ל ח"ח סי' נח. נמצא שהיחיד שעוד כותב שיש להם על מה שיסמכו זה הגר"ע יוסף זצ"ל. וגם הוא בקושי מקל כפי שנראה מדבריו שם.

הצטרף לדיון

2 תגובות

  1. יש להעיר כי כל איסור שמיעת מוזיקה הוא על כלי שיר ממש, דהיינו שרואה את הכלי שיר מנגנים, ואין להשוות חתונה עם עשרה נגנים לחתונה עם נגן MP3 שמנגן באמצעות רמקולים… וכן כתב הגאון רבי יוסף קאפח זצ"ל בקובץ תשובות. ולכן כל הנידון של הגר"ע יוסף שם שיש להחמיר ולשמוע רק שירות ותשבחות לה', מדובר על "ערבי זמר" למיניהם (ששם יש בעיה הלכתית נוספת וד"ל) ולא על שמיעה של שיר. ונוסף לכל הנ"ל, מוטב שיהיו שוגגים וכו'.

  2. רבים כבר הורו בענין זה ששמיעת קלטת שהוקלטה מנגינתם של כמה נגנים נחשב כתזמורת לענין זה, כך הורה הגרי"ש אלישיב ועוד. אמת שמשום מה נהגו להקל בענין זה.

השאר תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

שאלות שנצפות עכשיו:

מאמרים אחרונים

מדריכים הלכתיים

הכנו עבורכם
דבר תורה לשבת!

מחפשים כל שבוע איזה דבר תורה להגיד בשבת?

מעכשיו תקבלו כל שבוע דבר תורה ואת כל השאלות הכי מעניינות אליכם למייל