לתרומות לחץ כאן

הכשרת מיקרוגל שהשתמשו בו לחלבי ובשרי

שלום כבוד הרב,
יש לי מספר שאלות על נושא הכשרות:

1. יש לי במקרוגל צלחת שנראת עשויה מסוג של מתכת (לא זכוכית), וחיממתי עליה כריך עם גבינה צהובה, לאחר כמה שעות חיממו במקרוגל עם צלחת חרס (על גבי צלחת המקרוגל) מאכל בשרי שהיה מכוסה. מה דין צלחת החרס? האם ניתן לאכול את המאכל הבשרי? מה דין הצלחת של המקרוגל העשויה מתכת? והאם ניתן להכשירו? חשוב לי להדגיש שזה קרה עם מספר צלחות חרס ואיננו יודעים אילו הם במדויק.

2. האם ניתן להכשיר מקרוגל שערבבו בו בשר וחלב?

תודה כבוד הרב וסליחה על הטרחה. שבת שלום!

תשובה:

שלום רב.

המיקרוגל דינו כתנור לענין זה, שאם השתמשו בו חלבי ובשרי כאחד הוא נעשה טרף [אלא אם כן תמיד היה האוכל מכוסה הרמטית בלא כל אפשרות ליציאת אדים, דבר שכמעט אינו אפשרי לאורך זמן, כיון שהכלים נפתחים מחמת החום, וגם אם עוטפים בשקיות, הן מתנפחות ונקרעות]. לכן, המקרוגל טעון הכשרה וכן צלחת המתכת שבתוכו, כפי שנבאר.

צלחות החרסינה לא ניתנות להכשרה ויש לזורקן [ראה שו"ע או"ח סי' תנא סעי' א].

אופן הכשרת המיקרוגל הוא כך: יש להמתין 24 שעות ללא שימוש, לנקותו היטב היטב שלא ישארו בו שיירים כלל, ולאחר מכן להכניס לתוכו כוס או צלחת מלאים מים, ולהפעילו זמן ממושך עד שיצטרו בתוכו אדים רבים כבדים. לאחר מכן ישלייחד אותו לשימוש בשרי או חלבי בלבד. את הצלחת יש להגעיל, על ידי המתנה ונקיון כנ"ל, ולאחר מכן יש להרתיח סיר מים, וכשיבעבע היטב להכניס את הצלחת לתוכו [לא צריך הכל בבת אחת, וניתן להגעיל את חציה האחד ולהוציא ולהכניס את חציה השני.

הצטרף לדיון

8 תגובות

  1. לכב' הרב שלום.
    ראיתי את התשובה והתעוררו לי כמה שאלות אשמח לתגובה.
    1. לפי דברי השואל מדובר בכלי חרס יבש בשרי הנמצא ע"ג כלי מתכת יבש חלבי. א"כ הכלים אינם נאסרים שכן אין כלי בולע מנגיעה בכלי אחר כמבואר בשו"ע יו"ד סי' צג' בסוף דברי הרמ"א. עוד י"ל דהכא הכלי חרס עילאה הוא הרותח והצלוחית תחתיו צוננת שכן המקרוגל אינו מחמת אלא מוצרי מזון ולא את הצלחת. כמובן שכל הדברים האלו בתנאי שהצלחת היתה נקיה משמנוניות כל שהיא וכן במיקרוגל ללא גוף השחמה.

    לגבי צלחות החרסינה הרב הורה שאין להם היתר וצריך לזורקן אלא שהשואל כתב שהדבר קרה במס' צלחות והם נתערבו ואינן ידועות והב"י כתב בס"ס קב' בשם הרשב"א דכלי שבלע מאיסור ונתערב ברוב אע"פ שיש לו מתירין בהגעלה בטל ברוב וכ"ש הכא שאין לו מתירין משום שהוא כלי חרס הילכך צריך לברר בכמות הצלחות אי הוי רוב לגבי אותן שיש בהן ספק

    אין בכל דברי אלו ח"ו אלא בכדי ללמוד תודה מראש.

  2. 1הערותיך חשובות!
    . בתשובתי יצאתי מנקודת הנחה שהמאכלים אינם סגורים היטב, וממילא המיקרוגל כולו מלא אדים. באופן זה לא יחשב הדבר כנגיעה של כלים יבשים.
    2. למיטה הבנתי את השואלת, לא מדובר שבאוטפן חד פעמי טעו והשתמשו בכמה צלחות במיקרוגל באופן זה, אלא שכך הם נוהגים בבית מאז ומתמיד ועתה התעוררו להתחזק בשמירת הכשרות. לכן אני יוצא מנקודת הנחה שבמשך הזמן כל צלחות החרסינה אותן הם נוהגים להכניס למיקרוגל נטרפו בצורה זו או אחרת.

  3. יש לנו בעבודה (מקום חרדי) מיקרוגל בשרי,
    אתמול היתה כאן עובדת חילונית שחיממה אוכל,
    לא ידוע לנו ממה היה מורכב.
    כששאלתי אותה היא אמרה שזה ירקות,
    השאלה אם היא אמרה לנו את כל האמת והאם לא היה איזה רוטב חלבי וכדומה,
    מה עלינו לעשות?

  4. כיון שמדובר בספק, ואני מניח שגם המאכל שלה היה מכוסה, ואין ליכלוך ניכר אלא בליעות בלבד שאינן בני יומן, מדובר בספק דרבנן רחוק, ולא צריך לחשוש. אם יש ליכלוך, תנקו ודי בכך.

  5. היי כבוד הרב בוקר טוב
    רציתי לשאול אותך
    אם השתמשנו במקרוגל
    בקופסאות שהם בשריות
    ולא סגרנו אותם
    וזה היה בשרי ואחרי זה השתמשו באותו מקרוגל גם בחלבי שזה בקופסאות שהם חלבי
    אז מה עושים כדי להכשיר את המקרוגל שזה לא יהיה טרפה?

השאר תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

שאלות שנצפות עכשיו:

מאמרים אחרונים

מדריכים הלכתיים

הכנו עבורכם
דבר תורה לשבת!

מחפשים כל שבוע איזה דבר תורה להגיד בשבת?

מעכשיו תקבלו כל שבוע דבר תורה ואת כל השאלות הכי מעניינות אליכם למייל