לתרומות לחץ כאן

השתמש באבנים שהיו מיועדים לפינוי מהרכוש המשותף

אדם המשכיר את דירתו בבנין בו אני גר, החליט לשים בשטח המשותף לכל השכנים, משטח גדול של אבן חיפוי ירושלמית (הוא עצמו לא מתגורר בבנין אלא בבנין סמוך).
במשך למעלה משנה, המשטח היה מונח שם והשכנים צעקו עליו, ואיימו, שיפנו את המשטח, ואותו אדם אמר שאין לו איפה לשים את זה ולכן זה ישאר שם בינתיים עד שיצטרך את זה לשימושו ורק אז הוא יפנה את זה.
פנו אלי בתור וועד הבית מספר שכנים וביקשו ממני שאזמין חברת פינוי שתפנה את זה. אני באותו זמן בניתי בביתי וביקשתי מהקבלן שיקח את האבנים האילו וישתמש איתם ומה שיישאר שיזרוק החוצה. כשראה אותו שכן מה שקרה עם אבניו מיד תבע אותי שאשלם לו את אבניו.
אמרתי לו שישמח שלא הזמנתי על חשבונו חברת פינוי פסולת ועשיתי לו טובה בכך שפיניתי את האבנים, אז נכון שהשתמשתי איתם אבל בלי זה הוא היה צריך לשלם על פינוי, מה עלי לעשות?

תשובה:

שלום רב,

עליך לשלם לו עבור האבנים.

מקורות:

האפשרות לפנות דבר שהונח שלא ברשות היא רק לאחר התראה רצינית בפני עדים (מסתבר ששלט שכולם רואים גם מועיל). עיין בשו"ת חוות יאיר סי' קסה (הובא בפתחי תשובה חו"מ סי' שיט). גם כאשר מותר לפנות, אין החפצים הופכים להיות הפקר, כיון שהבעלים מסתמא אינם מתייאשים וסוברים שלא יפנו אותם (כשם שלא פינו במשך שנה שלימה), או שיוכלו לחזור ולקחת מהמקום שיפונו. כל עוד שאין הוכחה שהבעלים התייאשו מהחפצים, הרי הם עדיין ברשותם.

הצטרף לדיון

4 תגובות

  1. האם מכיון שהייתי שליח של הועד בית ועשיתי את תפקידי בנציג הדיירים האם לא נאמר שהוועד אמור לשלם לי עבור הנזק שנעשה לי עקב כך שעשיתי את רצון דיירי הבנין?!

  2. בחלק השתמשתי
    אבל חלק פיניתי החוצה וזרקתי מחוץ לבנין
    וחוץ מזה מה עם ההנאה שלו
    הרי אם לא הייתי עושה מה שעשיתי. היו השכנים מזמינים חברת פינוי שתפנה את זה והוא היה גם צריך לשלם על חברת פינוי. וגם אף אחד לא היה מפצה אותו על תשלום האבנים

  3. על החלק שהשתמשת אתה חייב לשלם כשווים של האבנים. העובדה שגם השכן נהנה אינה פוטרת אותך מלשלם.
    על החלק שפינית החוצה, עליך להראות לבעל האבנים להיכן פינית אותם. במקרה שהן נעלמו או נלקחו, לכאורה הנך פטור.

השאר תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

שאלות שנצפות עכשיו:

מאמרים אחרונים

מדריכים הלכתיים

הכנו עבורכם
דבר תורה לשבת!

מחפשים כל שבוע איזה דבר תורה להגיד בשבת?

מעכשיו תקבלו כל שבוע דבר תורה ואת כל השאלות הכי מעניינות אליכם למייל