לתרומות מתנות לאביונים לחץ כאן

איסור בחוקותיהם לא תלכו בהשתתפות בסעודת "טענקס גיווינג" – חג ההודיה

אני מבקר הורי בארצות הברית והם עושים סעודה מיוחדת ביום טענקס גיווינג. האם יש בזה היתר (כי ראיתי באגרות משה שיש בזה משום בחוקותיהם לא תלכו) לאכול מאכלים מסוימים שלהם כגון תרנגול הודו ועוד, ומהו למחות, ומהו להשתתף?

תשובה:

שלום רב.

סעודה זו אינה אסורה מדין השתתפות בע"ז לפי שאינה קשורה לדתם, אף שבעל נפש חייב להתרחק מכל שמחה ביום חגיהם. אולם, אם המסיבה נעשית באופן שניכר שהיא לכבוד חג ההודיה, ובפרט שאוכלים מאכלים המיוחדים אצלם ליום זה, יש בכך משום חוקות הגוי. ולכן נראה לי, שצריך לעשות כל מה שאפשר כדי למנוע את קיומה של המסיבה, כמובן, בעדינות ובנעימות שלא לפגוע בהורים.

מקורות:

ראה שו"ת אגרות משה אבהע"ז ח"ב סי' יג, ובח"ה סי' כ.

הצטרף לדיון

4 תגובות

  1. ההורים מוכנים לעשות איזה שינויים שאני מבקש, אבל בעיקרון אבא אומר בשם רבו הרב י.ב. סאלאוויציק זצ"ל שאין שום איסור. האם יש דרך להציל מהאיסור לפי ר' משה?
    (יש תשובה באו"ח ח"ה סי' כ' אות ו', שאוסר יותר חזק).

  2. יגעתי ומצאתי שיש עוד תשובה מר' משה (יו"ד ד' סי' י"ב) שבא לתרץ הסתירה בין השתי תשובות שהבאת. ונתברר משם א) כל מה שאוסר משום בחוקותיהם לא תלכו, תלוי במחלוקת ראשונים, ומעיקר הדין אנחנו פוסקים שאין איסור. ב) רק יהיה איסור (אפילו להשיטות שאסור) אם עושים גם איזה שמחה לחגוג את היום. אבל אם עושה סעודה של יהודים, וכש"כ אם עושה סעודת חנוכה, אין איסור כלל (אא"כ עושה בקביעות כחוק).
    האם אני טועה בהבנתי? האם ראוי לי להשתדל לבטל את הסעודה שהורי רוצים לעשות (היו מבטלים אותו אם אני אומר להם)?

  3. אכן, כך מפורש באגרות משה בחלק ה סי' כ שציינו, אולם אם הבנתי נכון הוריך אינם חוגגים מסיבת חנוכה אלא סעודת "הודיה" עם תרנגול הודו ושאר סממני יום אידם, וזאת אוסר שם.

השאר תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

שאלות שנצפות עכשיו:

מאמרים אחרונים

מדריכים הלכתיים

הכנו עבורכם
דבר תורה לשבת!

מחפשים כל שבוע איזה דבר תורה להגיד בשבת?

מעכשיו תקבלו כל שבוע דבר תורה ואת כל השאלות הכי מעניינות אליכם למייל