לתרומות לחץ כאן

חיוב נשים בקידוש היום ובסעודות השבת

שלום, האם נשים חייבות בקידוש היום?
ואם קרה שישנתי עד מאוחר והפסדתי זה מותר שאקיים לבדי את הקידוש? והאם נשים חייבות בלאכול כזית לחם ב3 הסעודות? תודה מראש.

תשובה:

שלום רב.

א. נשים חייבות בקידוש היום כמו אנשים, ויכולות הן לקדש בעצמן.

ב. נשים חייבות באכילת פת בסעודות שבת, ויש שפוטרים נשים ממצות סעודה שלישית.

מקורות:

א. על הטעם לחיוב נשים במצות קידוש, ראה אות ב בשם הר"ן.

ב.חיוב נשים בסעודה שלישית הובא בשו"ע (או"ח סי' רצא סעי' ו) בשם השבלי הלקט (סי' צג), ומקורו מכתובות (סד ע"ב) לענין אדם המשרה את אשתו ביד שלישי, שהקשו בגמ': "שיתסר הוי (ומשני): כמאן כרב חדקיא דאמר חייב אדם לאכול ד' סעודות בשבת, ואפי' תימא רבנן, דל חדא לארחי פרחי". ומבואר שפשוט היה לגמ' שג' סעודות חייב בעלה ליתן לה ביום השבת.

אולם, בס' דמשק אליעזר (שם ס"ק טז) כתב לפקפק בראייתו זו, ע"פ מה ששנינו (שבת קיז ע"ב) "מצילין בשעת הדליקה מן הבית מזון ג' סעודות הראוי לאדם והראוי לבהמה", וכ"ה בשו"ע (או"ח סי' שלד סעי' א). ומשמעות הדברים היא, שכשם שמצילין לאדם מזון ג' סעודות כך הוא גם לבהמה. ומוכח שאף שהבהמה אינה בכלל דין ג' סעודות בשבת, מכל מקום כיון שבעליה מתעתד לאכול ג' סעודות בשבת עליו להאכיל כך גם לבהמתו, משום שאסור לאדם להקדים את אכילתו לאכילת בהמתו. ואם בבהמתו הדין כך, כ"ש באשתו הסמוכה על שולחנו ועולה עמו, דחייב הוא ליתן לה ג' סעודות ביום השבת כפי שהוא נוהג.

טעם נוסף מצינו לחיוב נשים בג' סעודות, ע"פ מש"כ הר"ן (שבת מד ע"א מדפי הרי"ף), דבכל מצוות השבת האיש והאשה שוין, וכדילפינן (ברכות כ ע"ב): "זכור ושמור – את שישנו בשמירה ישנו בזכירה", ובכלל זה כל חיובי שבת, הובאו הדברים במג"א (סי' רצא ס"ק יא).

השאר תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

שאלות שנצפות עכשיו:

מאמרים אחרונים

מדריכים הלכתיים

הכנו עבורכם
דבר תורה לשבת!

מחפשים כל שבוע איזה דבר תורה להגיד בשבת?

מעכשיו תקבלו כל שבוע דבר תורה ואת כל השאלות הכי מעניינות אליכם למייל