לתרומות לחץ כאן

בדיקת צומת הגידים בעוף

שלום רציתי להבין לגבי בדקת צומת הגידין בעוף אני מבין שזה נמצא בין השוק לירך ואם כן כאשר קונים שוקיים שמחוברים עדין לכרעיים אז האם שייך לבדוק שזה מחובר ממש כי שמעתי שההבדל בין רבנות לבדצים שכאשר בודקים את צומת הגידין רואים באותו חיבור שחפרו לבדוק וזה לא שלם ממש אודה לכם אם יתבהר לי העניין

תשובה:

שלום רב.

הבדיקה בצומת הגידים היא חומרא שהתחדשה בעת האחרונה מחמת שלוש סיבות עיקריות: א. מגדלי העופות מפטמים אותם היום כדי שיגדלו מהר ויבואו למצב הראוי לשחיטה בזמן קצר. בעקבות זאת אין פרופורציה נכונה בין משקל הגוף לעובי הרגלים, והגידים אינם עומדים בנטל. ב. הגידול הצפוף בלולים אינו מאפשר לעופות ללכת במידה המספקת כדי לפתח את שרירי הרגלים. ג. על פי הוראות משרד הבריאות העופות מקבלים זריקות וחיסונים שונים ישירות לתוך הרגל, והמחט עלולה לפגוע לעיתים בגידים.

להלכה, רובם הגדול של העופות אינם נפגעים והסומך שלא לבודקם יש לו על מי לסמוך, אולם ההכשרים המהדרים יותר בודקים את העופות באחד משני האופנים: יש שבודקים זאת על ידי מישוש חיצוני, ובאופן זה לא ניתן להבחין בבדיקה בעת הקניה, ויש שחותכים מעט בבשר העוף במקום הגידים ובודקים שם באופן מוחשי יותר, דבר זה ניכר לעין גם אחר כך. יש סוברים שהבדיקה בזמנינו היא חיוב גמור [ראה ס' דברי סופרים להרב יברוב מראשי השחיטה בבד"ץ שארית ישראל טריפות סי' נו].

לטענתו של הרב ויטמן רבה של תנובה, הטענה הראשונה לגבי פיטום העופות נכונה אולם אין בה כדי להחשב מיעוט המצוי המחייב בדיקה. הטענה השניה אינה מדוייקת, כי הצפיפות הרבה היא בעיקר בלולים של המטילות ולא בלולי העופות המיועדים לשחיטה. ולגבי הזריקות, יש הנחיות מפורטות של הרבנות הראשית כיצד לבצע את הזריקות באופן שאינו מזיק לעוף. בשחיטות המהדרות יותר של הרבנות, יש פיקוח מתמיד על ביצוע הזריקות, ולא מסתפקים בהנחיות הנ"ל.

מלבד זאת, לטענת הרב ויטמן עיקר הבעיות בצומת הגידים הן גנטיות, ולכן, גם אם אכן יש אחוזים בודדים בכל שנה שיש בהם בעיות כאלו, בדרך כלל הם מרוכזים בלולים מסויימים, ואינם מחולקים בשווה בין הלולים. כך, שאחוז הטריפות בלול טוב הוא אפסי.

אולם, גם עובדות אלו נתונות למחלוקת, בס' דברי סופרים שם מביא שהטריפות הן 10% דבר שאכן מהווה חיוב ממש לבדיקה, ואילו הרב ויטמן מדבר על 2% וכך טוענים גם בבד"ץ בית יוסף.

למעשה, בהכשר הרבנות הראשית עצמה של את שלושת המדרגים הנ"ל: מהדרין חלק – בו יש פתיחה של צומת הגידין, מהדרין – בו מסתפקים במישוש חיצוני, וכשר – בו סומכים על חזקתו של העוף שאינו טרף. ההכשרים המהדרים יותר פותחים תמיד את צומת הגידים.

מקורות:

השאר תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

שאלות שנצפות עכשיו:

מאמרים אחרונים

מדריכים הלכתיים

הכנו עבורכם
דבר תורה לשבת!

מחפשים כל שבוע איזה דבר תורה להגיד בשבת?

מעכשיו תקבלו כל שבוע דבר תורה ואת כל השאלות הכי מעניינות אליכם למייל