לתרומות לחץ כאן

הנאה ממעשה שבת במשחקי אינטרנט

יש משחק, שבונים שם בתים שמייצרים חומרים וזהב וירטואלי , ויש אפשרות להמיר זאת מאוחר יותר לכסף אמיתי. במשחק הזה יש אפשרות להביא שחקנים שירשמו תחתי ואז אני מרויח אחוזים מהחומרים ומהזהב הוירטואלי שהם מייצרים כשבסופו של דבר אני יכול להמיר את זה לכסף אמיתי.
השאלה היא כזאת :
1. האם אני צריך לחשוש לזה שירשמו תחתי בשבת (אין ריוח מידי אלא כאשר השחקן מגיע לשלב שני)
2. האם אני צריך לחשוש לזה שאולי השחקן ישחק בשבת וייצר חומרים או זהב וירטואלי ואז יוצא שאני מרויח אחוזים מזה שהוא משחק בשבת (וירטואלי . שאני יכול להמיר את זה מאוחר יותר לכסף אמיתי)
3. ומה הדין אם אני מפרסם את זה באנגלית לכל העולם

תשובה:

שלום רב.

פרטי המשחק לא נהירים לי כלל, אנסה לענות בקווים כלליים:

אם אני מבין נכון, המשחק שלך אינו מחייב [מצד כללי המשחק] אנשים אחרים לשחק בשבת, ובידם לשחק את אותו משחק בזמן אחר ולהרויח אותם רווחים. אם כן, נראה שהדבר נחשב כמו מלאכת קבלנות שאני נותן לגוי, שכיון שהוא יכול לעשותה בימי החול והוא זה שבחר לעשותה בשבת מטעמיו שלו, אין איסור להנות מאותה מלאכה. אולם, אסור להנות מכך עד שיעבור זמן שראוי היה לעשות מלאכה זו בימי החול. אבל אם כל הרווח הוא רק בגלל מומנטום מסויים שנוצל בשבת, יכול להיות שאסור להנות מאותו הרווח.

כאשר עיקר הרווח הולך לשחקן ואתה מקבל רק אחוזים מסויימים, יש להקל עוד יותר, שכן הוא עושה בשבילו ולצורכו ולא עבורך. דין זה תקף בעיקר אם הוא גוי, אבל גם לגבי יהודי זו סברא נכונה.

בכל מקרה של ספק אם רווח זה בא בגלל מלאכה בשבת, ניתן להקל, היות ואיסור הנאה ממעשה שבת הוא מדרבנן וכלל יש בידינו שספק דרבנן לקולא.

מקורות:

ראה שו"ע או"ח סי' רנב.

השאר תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

שאלות שנצפות עכשיו:

מאמרים אחרונים

מדריכים הלכתיים

הכנו עבורכם
דבר תורה לשבת!

מחפשים כל שבוע איזה דבר תורה להגיד בשבת?

מעכשיו תקבלו כל שבוע דבר תורה ואת כל השאלות הכי מעניינות אליכם למייל