האם האיסור להתגלח ב-30 ימי האבלות הם מוחלטים? ז"א אם לא מתגלחים מיד האם אפשר מתי שרוצים אח"כ, או שיש תאריכים ספציפיים, 3 חודשים וכו'….?
האם אפשר להסתפר שיער הראש ולהשאיר את הזקן?
תשובה:
שלום רב.
האיסור להתגלח בשלושים הימים הראשונים לאחר הפטירה הוא מוחלט, ואין הבדל בענין זה בין הראש לזקן. לאחר השלושים, אין חיוב להתגלח, ואין כל תאריך מסויים המיועד לכך. כמו כן, באבלות על הורים הזמן בו מותר להתגלח אינו לאחר שלושים יום, אלא גם לאחר זמן זה אינו רשאי להתגלח עד שיגערו בו חבריו שיפסיק מאבלותו זו.
מקורות:
ראה שו"ע סי' שצ סעי' ד.
אחי נפטר יד ניסן מתי עלי להתגלח ?
אין כל ענין להתגלח אף פעם. מיום ל"ד בעומר מותר להתגלח, ולאשכנזים כבר בל"ג בבוקר.
יש שמועות שמי שרוצה להמשיך הזקן לאחר השלושים, צריך לגלח תחילה, ואח״כ לגדל זקן שוב.
יש משהו בדעה זו? אולי קהילות שנהגו כך?
ה׳ יברך אתכם.
אין דבר כזה.
עם אבא שלי נפטר ועבר שבועיים ואני בן 13וחצי. מותר לי להסתפר?
אסור להסתפר בתוך השלושים, וגם אחר כך רק כשגדלו השערות וגוערים בו חבריו. בשורות טובות ומן השמים תנוחמו.
האם לאישה לגעור בבעלה האבל על מות אימו ? ואם האישה לא יכולה האם היא יכולה לבקש ממישהו שיגער בומ
אפשר לגעור אבל צריך לזכור שהגערה היא אמיתית, כלומר שבאמת הוא מגודל מאוד. כמו כן המנהג בשערות הראש להמתין שלושה חודשים מהתספורת האחרונה.
שאלתי לגבי הגילוח היא : האם מגלחים לפני עלייה לקבר בתטם ה30 או לאחריו.
יותר ראוי אחרי העלייה לקבר.
שלום לרב
אבא שלי נפטר ליפני חודש אנשים גוערים בי אבל הרב של המושב אמר שאנחנו מחויבים שלושה חודשים כי זה המנהג של העדה שלנו לידיעה אנחנו חבנים וזה המנהג מה אפשר לעשות ביכדי להסתפר ולהתגליח
אינני מכיר את מנהג בני עדתך, מנהג בני אשכנז הוא שלמרות שלגבי שיער הראש ממתינים שלושה חודשים מתספורת אחרונה, לגבי גילוח הזקן אחרי חודש הוא ודאי שיעור גערה.
בעת גידול זקן באבל האם מותר לסדר אותו מעט
אסור לגמרי. בשורות טובות.
שלום.
סבתא שלי נפטרה לפני שישה ימים. האם יש צורך לשמור 30 יום ללא גילוח או האם ניתן להתגלח לאחר השבעה?
על סבתא אתה בעצם לא חייב באבלות. אתה רק משתתף מעט באבלות ההורה שאבל, בכך שעד שבת של השבעה [עבר כבר] לא נכנסים לשמחות, ורוחצים רק במים פושרים. בשורות טובות.
אחות של בעלי נפטרה ב- ג' אייר, האם בעלי יכול להתגלח ב- ל"ד בעומר?
כמובן אסור, שהרי הוא עדיין בתוך השלושים, הוא יוכל להתגלח לאחר השלושים.
שלום וברכה
אמי נפטרה ביא' בניסן.
אתמול סיימנו את השלושים וחברי גער בי.
האם אני רשאי להסתפר / להתגלח או שעלי להמתין עד לל"ד בעומר?
לגבי גילוח הזקן אין צורך להמתין שיגערו בו חבריו ומיד לאחר השלושים הוא זמן הגילוח, ואף שהם ימי ספירת העומר המיקל להתגלח בסיום האבלות יש לו על מה לסמוך, ראה סי’ תצג בשערי תשובה ס”ק ג’ שהביא את החיד”א בשם הזרע אמת, שמותר. אולם בשו”ת נאמן שמואל סי’ מא לא נראה כך, ולמרות שלדינא ניתן להקל, יש לשקול אם אין בזה חילול ה', שאנשים רואים אותו מגולח וסבורים שביטל דיני ספירת העומר, לכן ההמלצה שלי כן לחכות לל"ד בעומר ולא להכנס במחלוקת זו..
תודה רבה.
רציתי גם לשאול.
כעת משנגמרו השלושים, הוזמנה משפחתי למדורת ל"ג בעומר עם חברים.
האם מותר לי ללכת?
כמו כן, מה לגבי מסיבת סיום במוסד הלימודי בו אני עובד?
מדובר בד"כ בסיור ובסעודה משותפת.
תודה
באבלות על ההורים אסור ללכת למסיבת חברים כל השנה.
במסיבה בעבודה אם זה חלק מתנאי העבודה או שיש בזה צורך כלומר אתם אכלים עם הילדים מותר, אבל מסיבת יבוש עם החברים כשאין בזה צורך לעבודה אסור.
יום השלושים לפטירת אחות של בעלי חל ב-ח' בסיון.
האם בעלי יכול להתגלח ערב החג?
מותר לו להתגלח בערב החג, כי החג מסיים את האבלות השלושים.
חבר לעבודה, אשתו נפטרה. השלושים יחול לאחר חג השבועות. החבר שאל האם יוכל להתגלח בערב שבועות ?
אכן, החג מסיים את אבלות השלושים, ומותר לו להתגלח בערב שבת קודש הקרובה אחרי חצות היום. [הבנים אסורים בכך, כיון שאיסור התספורת אצלם לא קשור לשלושים אלא לגערה].
שלום
אני רוצה לשמור אבלות לא להתגלח ולהסתפר במשך שנה על אבא שלי
האם יש בזה איזו בעיה או שזה בסדר גמור?
יש לך פשוט טעות בכל הרעיון… אם אתה רוצה באמת להואיל לאבא טלהתחבר אליו, אין טעם להמציא מנהגי אבלות שאין להם שורש בהלכה, במקום זה תלמד משניות לעילוי נשמתו, תקבל על עצמך חיזוק במצוות, הדברים האלו יועילו לו מאוד מאוד ויעשו לו זכות גדולה בשבמים והוא ישמח בכך, הצאצאים הם "כרעא דאבוה" הרגלים של ההורים להתקדם בעולם העליון, כך אמרו חכמים.
על פי ההלכה מי אמור לשלם על התספורת אחרי תום תקופת האבל ?
לא הבנתי את השאלה, אני יודע שתמיד מי שנכנס למספרה ומסתפר משלם עבור השירות, כפי שמי שקונה ארטיק במכולת – מחוייב לשלם עליו…
ידוע לי כי יש מנהג של ללוות אבל למספרה ולממן את התגלחת. האם זה נכון? האם זו מצווה או מנהג
הבלים.
שלום רב כבוד הרב
אחות למחצה של אבי נפטרה בשיבה טובה, אבי ישב שבעה ואינו מתגלח
עברו 12 ימים ממועד פטירתה ואחי (בנו הקטן של אבי) מתחתן מחר.
האם אוכל לגעור בו שלא ראוי ללכת לחתונה של בנו לא מגולח?
בכבוד רב
ליפז
חלילה! הוא אסור בגילוי שלושים יום.
תודה רבה על התשובה המהירה
אחות של בעלי נפטרה..השאלה שלי כמה זמן בעלי יכול להתגלח לאחר שבוע או לאחר 30 יום
רק לאחר השלושים, בשורות טובות.
שלום
אבא שלי נפטר בתאריך
ט"ז באדר,השלושים יוצא אחרי ליל הסדר בתוך העומר
מתי מותר לי להתגלח?האם בערב ליל הסדר או רק בל"ג בעומר או בתום השלושים
המיקל לגלח אחר החג יש לו על מה לסמוך, ראה סי’ תצג בשערי תשובה ס”ק ג’ שהביא את החיד”א בשם הזרע אמת, שמותר. אמנם בשו”ת נאמן שמואל סי’ מא לא נראה כך, אבל לדינא הסומך להקל יש לו את דברי השערי תשובה [וראה שם שכתב שטוב לעשות התרת נדרים]. ולמעשה אפשר כבר בחול המועד, אחר שעברו השלושים, ראה באר היטב סי' תקמח ס"ק יא. שאבל שהסתיימו לו יום השלושים ביו"ט. וגערו בו חבריו בחול המועד, יכול הסתפר בחול המועד משום שלא היה לו אפשרות להסתפר קודם לכן.
שלום וברכה , האם יש מנהג שאחר 30 יום אבלות צריך להתגלח דווקא מחוץ לבית או שמותר להתגלח ולהסתפר בעצמי בבית ?
אין כל ענין להתגלח. עד השלושים אסור להתגלח ואחר כך פשוט מותר, אבל אין בזה שום ענין.
שלום וברכה!
בעלי מסיים את השלושים על אבא שלו בי"א חשון. מחר אחרי שקיעה. האם מותר לו להתגלח מיד לאחר השקיעה?
אם גמר הרי שמותר לו לגלח את הזקן.. בשורות טובות. רק שיבדוק היטב אם יש לו מכונה כשרה.
שלום רב,
אבי נפטר ב 17 למרץ, היום קמים מהשבעה.
השאלה האם חג הפסח מסיים את האבלות בנושא הגילוח?
כיון שמדובר באבא, הגם שאבלות השלושים מסתיימת אין לזה קשר עם הגילוח, איסור הגילוח בהורים הוא עד שיגערו בו חבריו, אז נכון שלגבי גילוח זקן נקבע בין הפוסקים ששלושים יום זה שיעור גערה [בתספורת זה שונה], אבל החג הבא לא ישנה את המציאות הזו, ולכן גילוח אין להתיר. בשורות טובות.
השלושים יום לפטירת אבי יוצא ביום שבת ולכן הקדמנו ביום את העליה לקבר ליום שישי מתי מותר להתגלח ?
מאחר ותשעה באב יוצא יום לאחר ה-30
אין להתגלח לפני סיום השלושים, וזה לא משנה מתי עולים לקבר, ובכל מקרה לבני אשכנז אין להתגלח עד לאחר תשעה באב. בשורות טובות.
שלום. האם את 30 הימים סופרים מיום הפטירה או מיום הקבורה?
מיום הקבורה.
שבוע טוב רבנים חשובים
תודה רבה על האתר המדהים!
אני מפספס משהו?
בתשובה למעלה כתבתם "כמו כן, באבלות על הורים הזמן בו מותר להתגלח אינו לאחר שלושים יום, אלא גם לאחר זמן זה אינו רשאי להתגלח עד שיגערו בו חבריו שיפסיק מאבלותו זו."
אחר כך בכל השרשור כתבתם לדוגמה בתשובה לשואל בשם דוד
"לגבי גילוח הזקן אין צורך להמתין שיגערו בו חבריו ומיד לאחר השלושים הוא זמן הגילוח"?
אכן, הזמן של עד שיגערו בו חבריו משתנה בין תספורת הראש וגם הזקן למי שיש לו זקן, לבין גילוח זקן למי שמגלח, בעוד שבתספורת השיעור עד שיגערו בו יכול להיות שלושה חודשים, גילוח זקן שהוא ניוול ניכר, הוא עד השלושים.
כתודה על המענה המהיר
יש לי זקן מה שנקרא צמוד
אז אני אמור להמתין יותר מ30? לפי דבריכם
יש להמתין. בשורות טובות.
בוקר טוב
90 יום מהפטירה על הורה יסתיימו אחר פסח
90 יום מהתספורת האחרונה זה אמצע חול המועד
כך שאבקש להסתפר לפני פסח
אפשר בב ניסן? – זה כ70 יום מהתספורת ו67 מהפטירה? או שחייבים להיות צמוד יותר לחג
רק צמוד לחג, ושיהיה מי שיגער בך.
אבל, המחתן את בנו בתוך ימי השלושים על אחיו שנפטר – האם יכול להסתפר ולהתגלח לכבוד החתונה?
אינני יודע צד היתר בזה, אפילו לגבי בעל ברית שזהו יום טוב שלו והוא עצמו בעל השמחה דעת רוב האחרונים לאסור. בשורות טובות.
יש לי זקן צמוד
כך שאסור לי להתגלח אחר 30 יום
אלא עלי להמתין עוד
עתה שלושת שבועות בפתח והתגלחתי (לא לגמרי כאמור – יש לי זקן צמוד) בכד סיוון
אם לא אתגלח אצטרך להמתין עד ט באב…
האם אפשר להתגלח השבוע?
אני כעת 5 חודשים מפטירת הורה (כך שאולי נצרף השיטה שרק פעם אחת מחכים עם גילוח שער וראש)
המנהג הרווח הוא שרק פעם אחת ממתינים לאחר פטירת ההורה, רק מנהג תוניס וטריפולי ידוע לי שממתינים לאורך כל השנה.
אתם כותבים זאת על הראש גם או רק על הזקן שממתינים רק פעם אחת?
גם על הראש המנהג הרווח להמתין רק בתחילה עד שיגערו בו שזה למנהג בני אשכנז שלושה חודשים.
שלום רב
היום עברו 30 יום מפטירת אימי.
אתמול גהר בי חבר על הזקן.
היום יום שישי ובשבוע הבא חל
תשעה באב.
מתי עלי להתגלח ? לפני השבת ?
תודה רבה ושבת שלום
אם אתה ספרדי אפשר להתגלח לפני שבת, אבל לא שער הראש.
השאר תגובה