לתרומות לחץ כאן

תענית חלום בשבת / היחס לחלומות בזמנינו

שלום.
אני בת 21 בחורה מאוד מאמינה-מסורתית ,כרגע לא שומרת שבת ובלילה שבין שישי לשבת חלמתי חלום מפחיד.
חלמתי על שן אחת שהייתה חסרה לא יודעת אם נפלה ואז הראתי בחלום לאימי והסתכלתי במראה ואז אמרתי לה שאני פוחדת שהשיניים האחרות ייפלו כי גם הן קצת חלשות ואז שנגעתי בשתי שינים נוספות הן נפלו/נשרו.
קראתי באינטרנט ששיניים נופלות ונושרות הן בעלות משמעות לא טובה. ובנוסף קראתי שמותר לצום בשבת על מקרים מאוד ספציפיים של חלומות וביניהם שיניים שנופלות-הדבר נקרא תענית צום בשבת.
צמתי עד צאת השבת (עליי לציין שבאופן כללי קשה לי מאוד לצום מאחר ויש ל מיגרנות קשות עם הפרעות בראיה שנובעות לפעמים מאכילה לא בזמן )
לאחר שצמתי קראתי שאם צמתי בשבת עליי לצום ביום נוסף לאחר מכן או היום שלאחריו מכיוון שעיניתי עצמי בשבת.
שאלתי הראשית היא אם חייבים לצום עוד יום בגלל שצמתי בשבת או שאפשר לתת צדקה או לעשות משהו אחר?
האם העבודה שצמתי בשבת מבטלת את החלום? ובמידה וארצה גם לעשות הטבת חלום מה עליי לעשות איך עושים הטבת חלום?
אני מאוד מפוחדת.
תודה רבה על תשובתך ושבוע טוב!

תשובה:

שלום רב.

א. ראשית, חשוב מאוד לדעת, שגדולי הדורות האחרונים המעיטו מאוד מאוד בחשיבתם של החלומות בזמנינו, והורו שאין להתייחס אליהם כלל ולא לצום מחמת אפילו בימי החול, ואף הקילו ראש בענין הטבת חלום. הטעם לכך, הוא משום שבדברי חז"ל מבואר, שבל האופנים שניתן לתלות שהחלום בא לאדם מחמת הרהוריו ביום, או מחמת לחץ וטירדה יתירה, או תזונה לקויה וכיוצא בזה, החלום אינו נחשב לכלום. ולכן, בזמנינו שכולם גרים בערים הגדולות בהן מרוץ החיים מטריד ואיננו נתונים במנוחת הדעת, ומלבד זאת כל הזמן שומעים וקוראים על אסונות וצרות מכל רחבי העולם, הדבר משפיע על הנפש, וכל אדם מקננת בליבו התחושה שאולי גם הוא יחלה או יקלע לאסון כזה או אחר. ידוע שהיום המחלה מספר 1 בעולם המערבי היא דיכאון. הדבר הזה לא היה בזמן חז"ל. ולכן, לא צריך להתייחס לחלומות כלל!

ב. אדם שבכל זאת מוטרד מחלומו, יכול לעשות הטבת חלום בפני שלושה אנשים כפי הנוסח שבסידורים. או לספר על החלום לחברו והוא יפתור אותו לטובה. שכן בחלומות הכל הולך לפי הפתרון. ירבה בצדקה ואמירת תהילים ויכופר לו.

ג. אדם שצם בשבת, אם קשה עליו לצום יום אחר לכפרה, יש מקום להקל לפדות את התענית בצדקה בסכום שרגילות לאכול במשך היום [50 ש"ח], ובאותו היום להרבות באמירת תהילים והרהורי תשובה.

לעצם הענין שאלתך הפתיעה אותי קצת, שכן האיסור להתענות בשבת הוא משום שיש חיוב לענג את השבת ולכבדה, והכבוד הבסיסי ביותר הוא לשמור על חוקי השבת והלכותיה, האוכל זה רק שלב ב, ולכן, אם השבת חשובה בעיניך כפי שהיתה חשובה בעיני העם היהודי במשך כל ה3500 שנים האחרונות, תקבלי על עצמך לקיים יותר את הלכותיה, ובזה ודאי תעשי נחת רוח גדולה לה' יתברך, ולא תדעי יותר צער.

שבוע טוב ומבורך!

מקורות:

ראה ס' פסקי תשובות ח"ב סי' רכ.

הצטרף לדיון

4 תגובות

  1. אז אפשר לומר שהחלומות הכתובים בגמרא הם כאילו התבטלו?

    אין להתייחס היום כלל וכלל לחלומות הנ"ל להמשיך כרגיל ובמקסימום מהיות טוב, לתת צדקה?

    תודה

  2. החלומות הטובים, למה לא, החלומות הפחות טובים, רק מי שנפשו עגומה עליו יעשה הטבת חלום, אבל באופן כללי אין צורך.

השאר תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

שאלות שנצפות עכשיו:

מאמרים אחרונים

מדריכים הלכתיים

הכנו עבורכם
דבר תורה לשבת!

מחפשים כל שבוע איזה דבר תורה להגיד בשבת?

מעכשיו תקבלו כל שבוע דבר תורה ואת כל השאלות הכי מעניינות אליכם למייל