לתרומות לחץ כאן

הדלקת נרות כשהאשה אינה מצויה בבית

לכבוד הרבנים שלום וברכה.

יש לי שאלה ממסכת תענית כה עמוד א

מהקטע הבא: חד בי שמשי חזייה לברתיה דהוות עציבא אמר לה בתי למאי עציבת אמרה ליה כלי של חומץ נתחלף לי בכלי של שמן והדלקתי ממנו אור לשבת אמר לה בתי מאי איכפת לך מי שאמר לשמן וידלוק הוא יאמר לחומץ וידלוק תנא היה דולק והולך כל היום כולו עד שהביאו ממנו אור להבדלה

שאלתי:
הרי באו"ח בסימן רסג בשו"ע כתוב מי הם החייבים בהדלקה ושם כתוב שהאשה חייבת ואם היא לא נמצאת אזי בעלה מדליק.

אז למה במסכת תענית בתו הדליקה? רבי חנינא היה אמור להדליק או אשתו.

בברכה
בן אור אור

תשובה:

שלום רב.

שאלתך זו נידונה בפוסקים, ובשו"ת באר משה סי' סז הוכיח מכאן, שכאשר בני הבית מרובים יש מקום לחייב  כל אחד מבני הבית להדליק בחדרו ללא ברכה כדי לקיים מצוה זו, וסבר שכך נהגה בתו של רבי חנינא. אולם, בס' כבוד השבת עמ' פד לידידי הגאון רבי יוסף דוד וינגרטן האריך לבאר, שמכאן יש להוכיח, שהואיל ומצוה זו מיוחדת לנשים, כאשר האשה אינה בביתה ויש לה בת גדולה, היא מדליקה ולא הבעל. ומה שאמרו בשו"ע שהבעל מדליק הוא כשאין לו בת גדולה.

מקורות:

השאר תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

שאלות שנצפות עכשיו:

מאמרים אחרונים

מדריכים הלכתיים

הכנו עבורכם
דבר תורה לשבת!

מחפשים כל שבוע איזה דבר תורה להגיד בשבת?

מעכשיו תקבלו כל שבוע דבר תורה ואת כל השאלות הכי מעניינות אליכם למייל