לתרומות לחץ כאן

עליה לקבר בחול המועד / משמעותו של יום היארצייט

סבי עליו השלום נפטר בכ' בניסן ויום האזכרה והעליה לבית הקברות יוצא בחול המועד פסח מה עושים מתי צריך לעלות לבית הקברות בגלל שזה יוצא חול המועד פסח לא יוצא ללכת לבית הקברות וזה מעיק על מצפוני החלטתי לעשות מעשה ולשאול מתי מותר לעלות ואני רוצה לעשות לו אזכרה כמו שצריך ושאלה נוספת ברשותך כבוד הרב
תמיד אומרים שביום האזכרה הנפטר יורד ונמצא איתנו מה קורה במקרים כמו אלו שצריך לדחות או להקדים ולא עושים את האזכרה בדיוק היום הפטירה.

אודה לך אם תחזור אלי עם תשובה
תודה רבה

תשובה:

שלום רב.

כאשר יום השנה חל ביום טוב ראשון של פסח, נוהגים ללכת לבית העלמין בערב החג. כשחל ביום טוב אחרון של פסח, נוהגים לעלות לקבר למחרת. כאשר יום השנה חל בחול המועד, אין זמן קבוע לעלייה לקבר, וניתן ללכת במהלך השבוע שלאחריו. כמו כן, יש נוהגים שלא עולים לקברים כלל בחודש ניסן, אלא דוחים זאת לתחילת חודש אייר.

חשוב לדעת, שעיקר ענין העליה לקבר הוא שכאשר באים לקבר ההורים מתפללים לעילוי נשמתם ונותנים צדקה בעבורם, זה גורם להם נחת רוח ושמחה ועילוי נשמה. הענין הזה קיים תמיד ולא רק ביום השנה, אלא שחכמי הדורות קבעו לנו יום זה באופן מיוחד, לפי שבו הנשמה בלאו הכי עולה במדרגתה.

לא ידוע לי ענין זה שכתבת שהנשמה יורדת למטה ביום השנה. בספרי המקובלים מובא, שהסיבה לקביעת יום השנה כזמן תפילה לעילוי נשמת הנפטר, הוא משום שנשמתו מתעלה ביום זה למדרגה גבוהה יותר, וממילא היא נדרשת לדין מחודש על מעשיה בעולם הזה לפי מדרגתה באותה שעה. ועל ידי שאנו מרבים בזכויות עבור הנפטר, הוא זוכה בדינו. לכן, נראה שאף אם לא עולים לקבר ביום השנה מחמת החג, מכל מקום יש ללמוד משניות לעילוי נשמתו ולקרוא תהילים ולהרבות בנתינת צדקה באותו יום. וכמובן יש לקיים את התפילות לפני העמוד ואמירת הקדיש כסדרן.

מקורות:

על המקור לכך שלא עולים לקבר בחג וסדר ההשלמה שהובא לעיל, ראה ס' גשר החיים פרק לב. על המנהג שלא לעלות לקבר בחודש ניסן, ראה גשר החיים פרק כט. אולם, מנהג העולם שעולים בחודש ניסן לקברים, בפרט כאשר ניתן לעלות ביום השנה ממש.

השאר תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

שאלות שנצפות עכשיו:

מאמרים אחרונים

מדריכים הלכתיים

הכנו עבורכם
דבר תורה לשבת!

מחפשים כל שבוע איזה דבר תורה להגיד בשבת?

מעכשיו תקבלו כל שבוע דבר תורה ואת כל השאלות הכי מעניינות אליכם למייל