שלום האם לדעות שנוהגות כמרן שרק גבי פת התירו הדלקת התנור ובשאר דברים צריך שהישראל יניח על האש האם החילוק הוא בין אפיה לבישול ואין הכוונה ללחם דווקא אלא שכל שנאפה כגון עוגות או יצלה בתנור בשר יספיק שהישראל ידליק ורק בבשול צריך להניח ונפקא מינה בטיגון סופגניות שזה כבישול שלא יועיל הדלקת השמן אלא היהודי יצטרך לזרוקן גם כן לאש
תשובה:
שלום רב.
איסור בישולי עכו"ם אמור גם לגבי טיגון ולגבי אפיית מאכלים שונים בתנור. ולכן, כפי שציינת בטיגון סופגניות יש להקפיד על כל החומרות האמורות לגבי בישולי עכו"ם.
מקורות:
ראה דרכי תשובה סי' קיג ס"ק טז, וערוך השולחן שם סעי' כד, ובשו"ת תשובות והנהגות ח"א סי' תלט.
אכן נכון אך התכוונתי לשאול האם מה שמצאנו לגבי אפיית פת זה אמור רק באפיית פת שמספיק הדלקת התנור על ידי הישראל אבל שאר מאכלים אם יאפם בתנור לא יספיק הדלקה אלא צריך גם הנחה לפי המחבר והחילוק זה רק בין בישול לאפייה או רק בפת זה קולא מיוחדת ואם יאפה דברים אחרים אכן יצטרך גם להניח
בס' הכשרות פרק יט הביא מהדרכי תשובה סי' קיג שכל אפיית מאכל אסורה באופן הנ"ל מלבד אפיית פת.
יש לי שתי שאלות בבקשה המשך
1 אתם כותבים שרק בפת ממש אפשר להקל אבל אני קראתי במקום אחר שגם עוגה שניתן לקבוע עליה סעודה אפשר להחשיב כפת כי הרי בסוף מברכים עליה ברכת המזון אז מה דעתכם על זה
2 לעניין לחם מה נחשב אפיה האם רק תנור או גם עם עושים לדוגמא
1 פיתות על מחבת לוהט הפוך
2 לחם בסיר על האש
האם זה נקרא אפיה או בישול ?
תודה רבה
אכן כל דבר שיש בו קביעת סעודה הוא בכלל דין זה ראה שו"ע קיב סעי' ו, אבל לא סופגניות, ראה יחוה דעת ה נג.
כל סוגי הלחמים בכלל דין זה.
אבל על הכשרות ודאי חובה לשים לב…
סופגניות נחשבים כעולה על שולחן מלכים?
למה לא?
הם עולין על שולחן מלכים? חשבתי שלא, בגלל שאינם חשובים
אין עולה על שולחן מלכים הכוונה שלא יעלה בארוחות מכובדות מחמת היותו בזוי, קשה לומר כך על סופגניה.
השאר תגובה