לתרומות לחץ כאן

חיוב מזוזה במלון בחו"ל

שלום רב,

בהמשך לשאלה "חיוב מזוזה בלינה בבית מלון".

האם כאשר נוסעים לחו"ל מטעמי עבודה ליותר משלושים יום,
האם צריך לקבוע מזוזה והאם צריך לברך?
אם כן,
האם יש להשאיר את המזוזה או להוריד? הרי ברור שעובדי המלון יורידו ויש חשש שיזרקו ויבזו.
האם כאשר בשבתות לא נמצאים במלון זה נחשב הפסק לשלושים יום ולא צריך מזוזה?
ומה הדין אם המלון מוזמן לכל התקופה כולל השבתות רק שבשבת לא נמצאים שם כלל?

אם לא,
מה עושים כאשר טסים ליותר משלושים יום?

ברכה והצלחה.

תשובה:

שלום רב.

חיוב מזוזה למי שדר במלון יותר משלושים יום נוהג בין בארץ בין בחו"ל. חיוב זה נוהג גם כאשר בשבתות הוא שוהה במקום אחר, שכן חפציו נשארים במלון והחדר עדיין ברשותו. אולם, נראה שמזוזה יש לקובעה בלי ברכה.

לפני שיוצאים מהמלון יש להסיר את המזוזה לפי שאסור להניח מזוזה בבית של גוי.

מקורות:

על חיוב מזוזה במלון בחו"ל לאחר ל' יום, ראה ערוך השולחן יו"ד סי' רפו סעי' מח, ובברכי יוסף סי' רפו סעי' ג. ואף שנחלקו בדבר הפני משה וקרבן העדה בסוף מסכת מגילה, מכל מקום כבר הוכרע הדבר בפוסקים כנ"ל. על החיוב לקבוע מזוזה גם כאשר לא נמצאים במלון בשבת, ראה ס' דעת קדושים סי' רפו ס"ק טז ושהסתפק בזה, ובמקדש מעט שם ס"ק לו שנקט בפשיטות שחייבים במזוזה אף באופן זה. בתשובתי למעלה צירפתי את הסברא, שכיון שחפציו נשארים במלון נחשב הדבר כבית האוצר שחייב במזוזה.

הסיבה שצידדתי שלא לברך על קביעת מזוזה זו, משום שעצם החיוב לקבוע מזוזה במלון נתון למחלוקת הפוסקים, כפי שהובא בארוכה בס' שערי המזוזה עמ' עו, ואף שלהלכה נהוג להחמיר בכך לענין ברכה תקף כאן הכלל שספק ברכות להקל.

השאר תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

שאלות שנצפות עכשיו:

מאמרים אחרונים

מדריכים הלכתיים

הכנו עבורכם
דבר תורה לשבת!

מחפשים כל שבוע איזה דבר תורה להגיד בשבת?

מעכשיו תקבלו כל שבוע דבר תורה ואת כל השאלות הכי מעניינות אליכם למייל