לתרומות לחץ כאן

ברכה על דבר שלא בא לעולם

שלום רב,

האם אפשר לברך על דבר שלא בא לעולם?
למשל לברך על מים ולכוון גם על קפה שעדיין לא הוכן כגון כשהמים עדיין לא חמים.

ברכה והצלחה.

תשובה:

שלום רב.

כל מה שבדעתו של אדם לאוכלו ועתיד להגיע אליו, ניתן לכוין לפוטרו בברכה הנאמרת על דבר המצוי לפניו אף שעדין לא בא לעולם. הסיבה לכך, היא שהברכה כבר חלה על המאכל שבידו ואכלו מיד לאחר שבירך, וכיון שכבר היה לברכה על מה לחול, מועילה ברכה זו לכל מה שבדעתו לאכול אחר כך.

מקורות:

ראה שו"ע ורמ"א סי' קעז סעי' ה, שם נתבאר שמאכל שהובא לאדם באמצע סעודתו אינו נפטר בברכה שבירך תחילה, אלא אם כן הוא דבר מקובל שאנשים שולחים מזונות באמצע סעודתם, וממילא היתה דעת האדם לפוטרם בברכתו מתחילה, וראה משנה ברורה שם ס"ק כ. וכ"ה בלבוש שם מור וקציעה שו"ע הרב וערוך השולחן שם.

ואף שמסברא היה מקום לחלק לענין זה בין דבר שאינו ברשותו לדבר שכלל לא בא לעולם, וכן נראה לכאורה בס' כף החיים סי' קסט ס"ק יח שכתב, לענין בני תורה הלומדים כל הלילה בבית הכנסת ושותים קפה או תה, אשאף ם היתה כוונתם מתחילה לפטור כל מה שישתו בלילה צריכים לברך בכל פעם ופעם, כיון שבאותה שעה ששותים את הכוס השניה כבר נגמרה הראשונה והשניה לא היתה בעולם בשעה שבירך על הראשונה, כבר הורו הפוסקים שאף דבריו אינם אמורים אלא בנידונו שעובר זמן רב והרי זה כאילו נמלך, אבל באופן שאדם באמצע סעודתו או בסמוך לה באופן שרגילות לאכול ולשתות עוד, אינו חייב לברך פעם נוספת. וכן נראה מסברא, שהרי בנידונו של השו"ע בשעת הברכה לא ניתן לברך על דבר שאינו ברשותו, כיון שאינו רשאי ליטול אותו שלא מדעת הבעלים, ואעפ"כ אם יבוא לו מאכל זה בתוך כדי סעודתו הרי הוא נפטר בברכה הראשונה, ומוכרח איפוא שהברכה מועילה על דבר שלא בא לעולם, ובלבד שהיה לה על מה לחול מתחילה.

השאר תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

שאלות שנצפות עכשיו:

מאמרים אחרונים

מדריכים הלכתיים

הכנו עבורכם
דבר תורה לשבת!

מחפשים כל שבוע איזה דבר תורה להגיד בשבת?

מעכשיו תקבלו כל שבוע דבר תורה ואת כל השאלות הכי מעניינות אליכם למייל