לתרומות לחץ כאן

דמי תיווך כאשר קיבל את המידע מחבר

שלום וברכה,
לפני כחודשיים התחלנו אני ואשתי לחפש דירה לשכירות ונרשמנו לאחד ממשרדי התיווך בעירינו, מיד באותו יום קבלנו מהם במייל הצעות בשלוש קבצים נפרדים, ומכיון שלא שמנו לב שישנם 3 קבצים פתחנו רק את הקובץ הראשון ושם לא הייתה אף הצעה רלונטית. למחרת שוחחנו עם חברים שלנו שאף הם היו רשומים לתיווך הנ"ל והם אמרו לנו שהם הולכים לבדוק כרגע דירה ברחוב 1 שהוצעה להם ע"י התיווך. ואז התברר לנו שהיו עוד שני קבצים מצורפים שלא שמנו לב אליהם. מ"מ למען ההגינות נתנו לחברים שלנו לבדוק את הדירה לפנינו ולקח להם כשבועיים עד שהם החליטו שהדירה לא מתאימה להם. עוד באותו יום הלכנו אנחנו לבדוק את הדירה וממש התרשמנו וכבר היינו מוכנים לחתום חוזה, למחרת פגשנו את בעה"ב ע"מ לחתום חוזה אבל אז התברר שהוא ואשתו נמצאים על סף גירושין ולא בטוח שהם משכירים את הדירה ואכן לאחר מס' ימים הוא הודיע לנו שהם החליטו שהם לא משכירים. באותו יום התקשר אלי חבר ואמר לי שהוא ראה מודעה על דירה אחרת ברחוב 2 להשכרה, הלכנו לראות אותה ולמחרת נפגשנו עם בעה"ב וחתמנו חוזה לשנה. חשוב לציין שלפני שחתמנו חוזה, דברנו עם בעה"ב של הדירה הקודמת ברחוב 1 שחזרו בהם מההחלטה להשכיר ואמרנו לו שאם במקרה הם יחליטו שהם מעוניינים להשכירה שיודיעו לנו.
על כל פנים, ביום ראשון הקרוב-ר"ח כסלו היינו אמורים להכנס כבר לדירה ברחוב 2 אבל העניין הוא שביום רביעי האחרון קבלנו טלפון מבע"הב של הדירה ברחוב 1 שהודיע לנו שהוא חוזר לחיות עם אשתו והם אכן מעוניינים להשכיר את הדירה, הודענו ע"כ לבעה"ב 2 והוא אמר שבהתאם לחוזה עלינו למצא שוכר חלופי, ואכן אנחנו מקוים שנמצא בהקדם.
בכל אופן שאלתינו היא, האם לאור זה שמלכתחילה הדירה "התגלתה" לנו ע"י החבר ששם לב לכך שמצורפים עוד 2 קבצים ממשרד התיוווך, ולאור זה שבעצם כבר התייאשנו מהדירה ורק לאחר כשבועיים הבעה"ב חזר אלינו ואמר שבסוף הוא כן מעוניין להשכיר, וכן חתמנו חוזה עם דירה אחרת וכעת אם לא נמצא שוכר חלופי עלינו לשלם על 2 הדירות.
האם כל זה משנה לגבי דמי התיווך שאנחנו חייבים למשרד? (הם גובים תשלום בגובה דמי השכירות של החודש הראשון)
סליחה על האריכות שבוע טוב וחודש טוב.

תשובה:

שלום רב,

אני מתנצל על האיחור במתן התשובה,

אם לא ראיתם את הקובץ השני כלל, אלא שמעתם על הדירה מחבר אחר שקיבל את הקובץ לצורך עצמו ללא תנאי שאסור לו להעביר את המידע לאחרים, מסתבר שאינכם חייבים לשלם דמי תיווך. כיון שבסופו של דבר לא קבלתם את המידע מהמתווך עצמו, והחבר שראה את הקובץ אינו חייב לשלם אם אם השתמש במידע בעצמו ולא כאשר העביר אותו לחבר.

הטענות האחרות מצד ייאוש ומצד שכבר שכרתם דירה אחרת, אינן טענות. אין טענה של ייאוש בפרק זמן של שבועיים ובפרט שהמניעה היא שלום בית שיש בו מטבעו הרבה עליות ומורדות. וכן אין טענה שההנאה אינה כל כך גדולה אלא כאשר המתווך פנה בעצמו ולא כאשר פונים לתיווך.

 

השאר תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

שאלות שנצפות עכשיו:

מאמרים אחרונים

מדריכים הלכתיים

הכנו עבורכם
דבר תורה לשבת!

מחפשים כל שבוע איזה דבר תורה להגיד בשבת?

מעכשיו תקבלו כל שבוע דבר תורה ואת כל השאלות הכי מעניינות אליכם למייל