לתרומות לחץ כאן

למי נותנים מעשר כספים ואיך מחשבים אותו?

1) למי נותנים את מעשר כספים? יכולים גם לצדקה שבבית?
2) במעשר כספים אני יכול לקנות בהם כל ספר שירצה?
3)יש חלק עבודות ששמעתי שהם משלמים לעבודים כבר כסף מעושר, אז מה קורה בנידון זה?
4) אם אני מרוויח 5,000 בחודש כמה אני צריך לעשר? או 10,000 בחודש כמה צריך לעשר?
5) אם קבלתי ממשהו מתנת כסף אני צריך לעשר? ומה לגבי אירוע שהאורחים שמים כסף בתיבה?
מצטער על ריבוי השאלות, אך זה חשוב לי לדעת. תודה מראש.

תשובה:

שלום רב.

א. מעשר כספים יש בו כמה סדרי עדיפויות. עיקר מצות המעשר היא כדי להחזיק על ידו תלמידי חכמים עניים. לכן, המהודר ביותר הוא לתרום לכולל שבו יושבים תלמידי חכמים בעלי משפחות ועוסקים בתורה וכיוצא בזה. אולם, כמו בכל צדקה, גם כאן יש ענין של עניי עירך קודמים והקרוב קרוב קודם. לכן, אדם שיש במשפחתו אדם נזקק שאינו מסוגל להתקיים ללא עזרה, או שיש לו צורך בצדקה לצורך רפואה וכדומה, ניתן להקדימו. קופת הצדקה בבית היא בסדר גמור, השאלה היא רק לאן הולך אותו כסף שבקופה במשך הזמן. כמו כן, חובת ההפרשה אינה מידית אלא פעם בשנה. כלומר, בסוף כל שנה צריך להיות מחושב שעשירית מכל ההכנסות הלכו לצדקה על יד מצוה זו. מומלץ כמובן לעשר את הכסף מיד, שאם לא כן כבר לא יהיה מהיכן לקחת את הכסף הנדרש…

ב. יש אחרונים שסוברים, שהואיל ולהלכה אנו נוקטים שמצות המעשר אינה חיוב גמור אלא מנהג בעלמא, ניתן לרכוש בכסף זה כל דבר מצוה שלא הייתי מחוייב בו, כמו ספרי קודש לצורך השאלה לרבים או עלייה לתורה באופן שלא הייתי קונה את העלייה מכספי, וכל כוונתי לשם תרומה לבית הכנסת. אולם, לקנות ספר שלא לצורך השאלה לרבים אסור.

ג. אכן יש כאלו שנוהגים כך [כמובן במוסדות שניתן לתת להם מעשר על פי דין]. לכתחילה, ראוי שלא לחייב את העובדים בכך אלא רק לבקש מהם [ואם הם מאשרים זאת ניתן לתת להוריד זאת מתוך המשכורת מיד], שכן אם הם מחוייבים בכך נמצא שמעולם לא זכו בכסף זה ואינו נחשב שניתן מהם. אולם, להלכה יש שהקילו אף באופן זה.

ד. יש אחרונים שסוברים, שניתן לנכות את הוצאות הבית קודם חישוב המעשרות. אולם להלכה נפסק שאין לנכות הוצאות אלו. ומכל מקום, הוצאות שנגרמו כתוצאה מהעבודה, כמו נסיעות, או אשה שנאלצת לשים ילד אצל מטפלת מחמת שהיא יוצאת לעבודה וכו', ניתן בהחלט לנכות מחישוב המעשרות. לכן, אדם שמרויח 5000 ₪ והנסיעות + הטיפול בילד עולים לו 100 ₪ חייב לתת מעשרות 400 ₪ .

ה. מתנת כסף מחוייבת במעשרות, לענין מתנת חפץ יש דעות בין הפוסקים ומנהג העולם להקל שלא להפריש ממנה מעשרות.

מקורות:

ראה כאן כאן וכאן.

הצטרף לדיון

תגובה 1

השאר תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

שאלות שנצפות עכשיו:

מאמרים אחרונים

מדריכים הלכתיים

הכנו עבורכם
דבר תורה לשבת!

מחפשים כל שבוע איזה דבר תורה להגיד בשבת?

מעכשיו תקבלו כל שבוע דבר תורה ואת כל השאלות הכי מעניינות אליכם למייל