לתרומות לחץ כאן

מחזיר גרושתו כפילגש

שלום
יש לי שאלה בהלכות מחזיר גרושתו:
אם אדם גירש את אשתו, ונישאה לאדם אחר והתגרשה ממנו, ובא האיש הראשון ולוקח את אשתו ללא קידושין כפילגש – האם עבר על איסור מחזיר גרושתו?
אשמח למקורות.

תודה

תשובה:

מבואר בגמרא שבאופן הזה אין לוקים על כך, ולכאורה גם אין איסור של מחזיר גרושתו. וראה במקורות.

מקורות:

בקידושין (עח,א) נחלקו אביי ורבא בקידושי כהן עם גרושה או זונה, לאביי קידש לוקה, בעל לוקה. ולרבא בעל לוקה, לא בעל אינו לוקה. "ומודה אביי, במחזיר גרושתו שאם קידש ולא בעל שאינו לוקה, לקחתה להיות לו לאשה אמר רחמנא, והא ליכא וכו' ושניהם מודים, במחזיר גרושתו שאם בעל ולא קידש שאינו לוקה, דרך ליקוחין אסרה תורה". כלומר, לדעת כולם בעל ללא קידושין אינו לוקה.

ובמנחת חינוך (מצוה תקפ) כתב בפירוש: "דוקא בקידש ובעל אבל קידש לחוד או בעל לחוד אינו עובר ואינו לוקה וזה מבואר בש"ס ובר"מ (גירושין פי"א הלכה י"ב).

אלא שאין זה ברור כלל, ולכאו' מהיכן לקח המנחת חינוך שאינו עובר כלל על איסור. בגמ' מבואר רק שאינו לוקה. וראה שם בפירוש רש"י (ד"ה מודה אביי): "אע"ג דמחייב מלקות אקידושין באיסור כהונה הכא הוא דכל חד וחד לאו באנפי נפשיה ולא תלה הכתוב את זה בזה בפירוש אבל ישראל המחזיר גרושתו משנשאת לאחר ונתארמלה או נתגרשה אף על גב דכתיב לא יוכל לשוב לקחתה דהיינו אזהרה שלא יקדשנה מודה הוא דאינו לוקה עד שיבעל דבהדיא תלה רחמנא קידושין בביאה". משמע שאזהרה יש כבר על הקידושין, ולא אינו לוקה ללא ביאה משום שהתורה כרכה את זה עם קידושין.

אכן יש להעיר, הרי נפסק בשו"ע (אבה"ע סי' קמט) מי שהתייחד עם גרושתו אנו תולים שהיתה ביאה, ומאחר שאין אדם עושה בעילתו בעילת זנות, מן הסתם כוונתו היתה לשם קידושין, וצריכה גט. ובפתחי תשובה שם (ס"ק ב') הובא מחלוקת בפוסקים אם דין זה נאמר גם במקרה שהבעילה היא באיסור, כמו בכהן , או באיסור נדה. כלומר, יש אומרים שגם באיסור אנו אומרים אין אדם עושה בעילתו וכו'. ואם כך, לכאורה גם במקרה של מחזיר גרושתו כוונתו לשם קידושין, וממילא עובר על איסור ולוקה על זה. ולפי"ז צריכים לומר שכוונת הגמרא הנ"ל זה רק במקרה שהוא אומר בפירוש שאין כוונתו אלא לשם זנות ולא לשם קידושין, וצ"ע.

השאר תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

שאלות שנצפות עכשיו:

מאמרים אחרונים

מדריכים הלכתיים

הכנו עבורכם
דבר תורה לשבת!

מחפשים כל שבוע איזה דבר תורה להגיד בשבת?

מעכשיו תקבלו כל שבוע דבר תורה ואת כל השאלות הכי מעניינות אליכם למייל