לתרומות לחץ כאן

בסיס לדבר האסור שאדם אחר מניח עליו דבר היתר

האם אורח ששם את השעון שלו בטעות או בכוונה במגירת מוקצה של בעל הבית שלא בידיעת בעל הבית והאם הפך אותה לבסיס לדבר האסור והמותר וגם בעל הבית יכול להביא לו את השעון משם או שרק לו מותר או לשניהם אסור וכאשר יקחו את השעון בטלו כלי מהכנו ובכל אופן אסור להם לסגור את המגירה ?

תשובה:

שלום רב.

שאלתך מענינת ולא מצאתי לה התיחסות מפורשת בפוסקים. אולם נראה לכאורה, שהואיל והסיבה לכך שאדם אינו יכול להפוך את חפץ חברו לבסיס לדבר האסור על ידי הנחת דבר מוקצה עליו, היא משום שכל אדם אחראי לבדו על חפציו לקבוע את יעודם, טעם זה נכון גם במקרה ההפוך, שהואיל ובעל הבית ייחד את חפץ ההיתר שישמש חפץ של מוקצה, ובדעתו על ידי כך להקצות את אותו חפץ היתר משימוש כל השבת, לא יוכל אדם אחר להפקיע ולבטל מחשבתו זאת על ידי שיניח עליו דבר היתר נוסף.

ממילא, אין משמעות לכך שנוטל את החפץ המותר באמצע שבת, שכן החפץ עליו מונחים הדברים בלאו הכי נאסר בטלטול.

מקורות:

על כך שאדם לא יכול לאסור את חפץ חברו ולעשותו בסיס על ידי שיניח עליו חפץ של מוקצה, ראה רמ"א או"ח סי' שט סעי' בשם אור זרוע. מקור נוסף לכך שהבעלים הוא הקובע אם החפץ נעשה מוקצה או לא, מצינו לענין מטלוניות [חתיכות בד], שכאשר הבעלים עשיר ואינו נצרך להם, הם נעשים מוקצה אף שראויים הם לשימוש לעניים, וכן להיפך, כאשר הבעלים עני, הם אינם נחשבים מוקצה ואף אדם עשיר רשאי לטלטלם בשבת, כמבואר בשו"ע שם סי' שח סעי' נב ובמשנה ברורה שם.

הצטרף לדיון

3 תגובות

  1. לא קיבלתי תשובה מלאה
    שאלתי האם האמצע השבת המגירה סגורה האם מותר לאורח לפתוח אותה שלדידו היא בסיס לדבר האסור והמותר כדי ליטול את השעון וכפי שהבנתי מתשובתך לבעל הבית אסור לפתוח את המגירה כדי להביא לאורח את השעון ודבר נוסף לאחר שהאורח ייקח את השעון יהיה אסור גם לו לסגור את המגירה חזרה

  2. שבוע טוב
    התשובה היתה שהמגירה נשארת מוקצה (בסיס), גם אם אורח ישים בתוכה שעון, ולכן ברור שגם לאורח אסור לפתוח את המגירה או לסגרה.

השאר תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

שאלות שנצפות עכשיו:

מאמרים אחרונים

מדריכים הלכתיים

הכנו עבורכם
דבר תורה לשבת!

מחפשים כל שבוע איזה דבר תורה להגיד בשבת?

מעכשיו תקבלו כל שבוע דבר תורה ואת כל השאלות הכי מעניינות אליכם למייל