לתרומות לחץ כאן

מוזיקה ובגדים חדשים בשנת האבל

שלום
אבי נפטר לפני שבוע וחצי ורציתי לשאול:
א. האם אמי שהלכה לפני האבל לשעור התעמלות (לפנסיונריות) יכולה להמשיך ללכת לשעורים או שעדיף שלא תלך עד סוף השלושים כיוון שבשעור יש מוסיקה?
ב. מהו העקרון הקובע בשנת אבל בעניין קניית חפצים. מחד, דברים אשיים כמו בגד מאידך דברים הקשורים לבית כמו ספה או שטיח לסלון שרצינו לקנות אך עדיין לא קנינו?
ג. לפני חודשיים קניתי בגדים אך עדיין לא לבשתי אותם האם מותר לי ללובשם?
תודה

תשובה:

שלום רב.

א. אם היא זקוקה להתעמלות לצורך בריאות ממש ועל פי הוראת רופא, נראה שכיון שאינה עושה זאת לשם שמחה, הדבר מותר, אבל אם סתם כדי לחלץ עצמות ולדאוג באופן כללי לבריאות טובה, יש להמתין לסיום השלושים.

ב. אסור ללבוש בגדים חדשים כל שלושים יום, ויש שהחמירו בכך באבילות על אב ואם כל השנה הראשונה. להלכה, ניתן להקל לאחר השלושים לתת לאדם אחר ללבוש את הבגד יומיים ולאחר מכן ללובשו. אולם, בגדים פשוטים העשויים לזיעה מותר ללובשם לאחר שלושים גם בלי ליתנם לאחר.

ג. על קניית בגדים חדשים שלא בכדי ללובשם תוך כדי האבלות נחלקו הדעות, יש אוסרים ויש מתירים. קניית כלים חדשים לבית כמו ספות וכיוצא בזה מותרת כל השנה, ואין צריך לתת לאדם אחר שישתמש בהם תחילה.

מקורות:

א. ראה שו"ת מהר"ם שיק יו"ד סי' שסו, וכן הביאו רבים מהפוסקים לענין מורים בבתי ספר שמשמיעים מוזיקה לתלמידים וכיוצא בזה, שכיון שיש הכרח גמור והמטרה שונה – מותר.

ב. ראה שו"ע יו"ד סי' שפט סעי' ה וברמ"א שם סעי' ג. על ההיתר לתת לאחר ללובשם, ראה באר הגולה שם. על בגדים פשוטים ראה ערוך השולחן שם סעי' יא, ובס' פני ברוך עמ' קצב בשם הגרש"ז אויערבך.

ג. על קניית בגדים חדשים, ראה ס' דעת קדושים שם שאוסר, ולעומתו בהג' חכמת שלמה שם שמתיר. על כלים לבית שמותר לקנותם, ראה יקרא דחיי סי' יט סעי' כט.

השאר תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

שאלות שנצפות עכשיו:

מאמרים אחרונים

מדריכים הלכתיים

הכנו עבורכם
דבר תורה לשבת!

מחפשים כל שבוע איזה דבר תורה להגיד בשבת?

מעכשיו תקבלו כל שבוע דבר תורה ואת כל השאלות הכי מעניינות אליכם למייל