לתרומות לחץ כאן

קבלת שבת מוקדם

אם אדם נוהג יותר משלשים פעמים להתפלל שבת בפלג בקהל ציבור ופעם אחת בא באיחור וכבר קיבלו שבת עליהם האם מתפלל פעמיים ערבית או אפשר להתפלל במקום אחר מאוחר יותר או יחיד ולהכנס אליהם או התרה צריך לפני. תודה רבה

תשובה:

לגבי תפילת ערבית אין כאן כל שאלה, אין ספק שאדם שלא התפלל ערבית בשעה שהוא רגיל עליו להתפלל במקום אחר עם הציבור. השאלה שעלולה להיות בענין זה היא לגבי תפילת מנחה, שאם הוא שייך לקהילה שכולם מקבלים עליהם שבת בפלג המנחה והוא לא התפלל עדיין תפילה זו [שהיא תפילת יום חול] במצבים מסוימים חלה עליו קדושת שבת, ושוב אינו יכול להתפלל באותה שעה תפילה זו. כמו כן יאסר עליו לחלל את השבת אף שהוא עצמו לא הצטרף עמהם באותו שבוע ולא קיבל עליו בפירוש את קדושת השבת.

הלכה זו כמעט שאינה מצויה כיום, כיון שאין קהילות מוגדרות וסגורות מספיק כדי שהיחיד יהיה טפל לציבור עד כדי שיחולו עליו כל הדינים שחלו עליהם לענין קדושת השבת. אולי רק בישובים קטנים שיש בהם מנין אחד בלבד וכל בני הישוב מתפללים שם בדרך כלל יחד ואין כל מנין אחר.

אדם שהקפיד תמיד לקבל שבת מוקדם יתכן שצריך לעשות על כך התרת נדרים, אולם, נראה שאם לא היתה כוונתו מעולם לנהוג כך באופן קבוע אלא שכך נוח לו בקיץ וכדומה, אינו צריך התרה.

מקורות:

ראה שו"ע או"ח סי' רסג סעי' יב ובמשנה ברורה שם.

השאר תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

שאלות שנצפות עכשיו:

מאמרים אחרונים

מדריכים הלכתיים

הכנו עבורכם
דבר תורה לשבת!

מחפשים כל שבוע איזה דבר תורה להגיד בשבת?

מעכשיו תקבלו כל שבוע דבר תורה ואת כל השאלות הכי מעניינות אליכם למייל