לתרומות לחץ כאן

תלונה למשרד החינוך כנגד חיידר של חינוך עצמאי

שלום, בני לומד בחיידר השייך לחינוך העצמאי. לצערי הרב למרות התשלום המפולפל שאני מעבירה מידי חודש לחיידר אין תנאים בסיסיים של היגיינה, מתקנים וצעצועים על פי חוזר משרד החינוך. ניסינו, ההורים, לפנות ולהתלונן כמה פעמים אך מתחילת השנה אין שינוי אפילו ברמת הנקיון, דבר שקל מאד לשנותו. אני רוצה להתלונן במשרד החינוך על מנת שינערו את החיידר ויגרמו למנהל להשקיע בתלמידים ולמלאות את צרכיהם. האם זה מותר על פי ההלכה? תודה

תשובה:

שלום רב,

אני מתנצל על האיחור במתן התשובה,

על פי ההלכה מותר, אבל יש למצות תחילה את כל האפשרויות האחרות, וכן לנסות לאיים תחילה. כמו כן, אין להשתמש בדרך זו, אף כאשר אין דרך אחרת, אלא אם כן המצב הוא ממש בלתי נסבל.

בכל מקרה, איסור חמור להציג בפני משרד החינוך את המצב בצורה מוגזמת ובאור שלילי, ויש אף להתאמץ שלא להציג את המצב הנכון אלא לצמצם ככל האפשר ולהציג את החיידר באור חיובי, כגון: בזמן האחרון הורידו קצת את רמת הניקיון וכדו'.

מקורות:

שאלה זו תלויה במחלוקת המהרי"ק (שורש קצא) והבית יוסף (ב"ה חו"מ סי' קנו) במקום שאין יכולת לבני העיר למנוע מאחרים לבוא לגור בעירם ולסחור בה עפ"י דין, אם רשאים למנוע ע"י השתדלות אצל השר, המהרי"ק מתיר שכשם שהבא לעיר מותר לו להשתדל אצל השר לטובת עצמו שיוכל לגור, כן מותר לבני העיר להשתדל לרווח עצמם שההוא לא יוכל לגור. ובאבני נזר (או"ח סי' לו) כותב על אופן שלפי חוקיהם אין לפתוח בית הכנסת רק עם רישיון, מותר להשתדל שלא יתנו לו רשיון, שאין זה אלא כמניעת רווח ואף הב"י מודה למהרי"ק בזה. ובחזון איש (ב"ק סי' כג אות לז-לח) כתב דהב"י מיירי במקום שהשר הוא ממחוז אחר שמונע שלא ע"פ דין, אך בשר של אותו מחוז המונע ע"פ דין מזה מיירי המהרי"ק, ואין הב"י חולק ע"ז. ולפי"ז בעניין תלונה למשרד החינוך, כיון שהמשרד אינו מחויב לתקצב מוסד שאינו עומד בתנאים, אין איסור למנוע מהמוסד את התקציב. כל שכן כאשר לכאורה מצב זה לא יגרום להפסקת התקציבים אלא לדרישה לתקן את המצב.

 

השאר תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

שאלות שנצפות עכשיו:

מאמרים אחרונים

מדריכים הלכתיים

הכנו עבורכם
דבר תורה לשבת!

מחפשים כל שבוע איזה דבר תורה להגיד בשבת?

מעכשיו תקבלו כל שבוע דבר תורה ואת כל השאלות הכי מעניינות אליכם למייל