לתרומות לחץ כאן

כתמים בהנקה בעקבות כדורי סרזט

א. אשה ספרדיה מניקה מלא (ולוקחת כדורי סרזט) וראתה דם שלא בהרגשה על נייר או על בגד צבעוני כמה פעמים בחודש האחרון וידוע שיש לה שם מקום רגיש כעין פצע (בנגיעה באצבע ההרגשה כעין פצע מוגלד) מה הדין.

ב. מה זה כתמי הנקה ומה דינם.

ג. עניתם לי שמותר בחדר אפל לגמרי בלילה גם ללא כיסוי וא"כ מה שנאמר ד' דברים
הקדוש ברוך הוא שונאן , אף אני איני אוהבן כו' והמשמש מיטתו ערום" זה רק בחדר שאינו אפל לגמרי?.

ישר כח על המענה.

תשובה:

שלום רב.

א. כל ראיית דם שלא בהרגשה נחשבת ל"כתם" שמטמא מדרבנן בתנאים מסויימים. כתם על נייר קינוח נחלקו הפוסקים בדינו, ולהלכה נוהגים להחמיר בכך כאשר הכתם הוא בגודל של כ"גריס" [מעט פחות ממטבע של 10 אג']. כתם על בגד צבעוני אינו מטמא. אולם, הואיל ויש באותו מקום פצע רגיש העלול להוציא דם, ניתן באופן עקרוני לתלות בו את הפצע, אך, אין להקל בכך אלא אם כן תבדקי אצל אחות המוסמכת לכך באזור מגורייך שתוודא שפצע זה אכן עלול כרגע להוציא דם.

ב. במובן הרפואי, כל שינוי הורמונלי הנובע מהריון או הנקה או נטילת כדורים מסויימים עלול ליצור כתמים. מבחינה הלכתית אין בכך סיבה להתיר, הואיל וכל דם היוצא מן הרחם מטמא ולא רק כאשר הוא נחשב מבחינה רפואית כ"ווסת".

באופן כללי, כדאי להתייעץ עם רב הרופא לשנות את המינון של התרופות לפעמים זה מועיל, [תלוי ברמת האסטרוגנים אם הם גבוהים מדי או פחותים מדי], ואם אין ברירה צריך לשקול את החלפת הגלולות.

ג. אכן, דין זה שהמשמש מיטתו ערום הקב"ה שונאו נאמר במקום מואר, אולם, בבית אפל יש לשמש דוקא בלא חציצת בגדים. אלא שמעל גופו יש לו לפרוס שמיכה וכיוצא בזה.

מקורות:

א. על כתמים בבגד צבעוני ונייר קינוח ראה כאן.

ג. ראה נזירות שמשון או"ח סי' רמ, כף החיים שם ס"ק ס, ושו"ת יביע אומר ח"ג יו"ד סי' ז. על החיוב לפרוס שמיכה על גביו, ראה משנה ברורה סי' רמ ס"ק לו.

הצטרף לדיון

2 תגובות

  1. ישר כח על התשובה רק יש לי 2 דברים לא ברורים:

    א. האם כשמצאה דם על בגד צבעוני שלא בהרגשה חובה לתלות זאת בדבר אחר או שלא גזרו בכתם כזה חכמים וא"צ לתלות בכלום.

    ב. לענין להתכסות בשמיכה מעל גופם (לא מלבוש) בשעת תשמיש בלילה בבית אפל זה חיוב או הנהגה טובה

  2. א. כתם על בגד צבעוני לדעת רוב הפוסקים כלל לא גזרו עליו טומאת כתמים [משום כך יש שהקלו גם בבגד שצבעו בהיר, אף על פי שניכר שיש עליו דם].
    ב. לכאורה זהו בכלל הדין של המשמש ערום, לא ידוע לי אם יש שחולקים על כך. באופן כללי כל הדין של המשמש ערום אינו איסור גמור, אלא הנהגה שאינה ראויה שנאמר עליו הקב"ה שונאו, ומי הוא שרוצה לבא בכלל הגדרה זו….

השאר תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

שאלות שנצפות עכשיו:

מאמרים אחרונים

מדריכים הלכתיים

הכנו עבורכם
דבר תורה לשבת!

מחפשים כל שבוע איזה דבר תורה להגיד בשבת?

מעכשיו תקבלו כל שבוע דבר תורה ואת כל השאלות הכי מעניינות אליכם למייל