לתרומות לחץ כאן

האם לאבלים מותר להתאפר?

אבי נפטר לפני כשבועיים.
אני גרושה.
מה ההלכה לגביי בענייני טיפוח, איפור באבל, כגון:איפור קוסמטיקה וכו'..
* אחיין שלי מתחתן בעוד כחודש, כיצד עליי לנהוג?
* תיכננתי לצייר על קנבס ציורים לקישוט הסלון האם זה מותר? (הציוד כבר נרכש)
והאם ישנם דיני אבלות נוספים שעליי להקפיד?
תודה

תשובה:

א. בשלושים הימים הראשונים של האבלות יש למעט באיפור מאוד, ולא התירו זאת אלא לאשה נשואה כדי שתהיה נאה בפני בעלה [ויש שהתירו בכך אף לנערה שלא נישאה עדיין מעולם]. לאחר שלושים אלו אין הגבלות על איפור.

ב. אין הגבלה על ציור או קניית כלים חדשים, מלבד בגדים חדשים שאין ללובשם בשלושים הימים הראשונים של האבילות, ומנהג ישראל להחמיר בכך כל השנה הראשונה. בשעת הצורך [כמו בענין החתונה שבמשפחתכם] , יש שהתירו ללובשם לאחר שיתנו לאדם אחר ללובשם קודם לכן יום יומיים. כמו כן בגדים המיועדים לזיעה מותר לקנותם לאחר שלושים יום.

ג. דיני האבלות פרטיהם מרובים ולא ניתן להזכיר כאן את כולם, כדאי לרכוש ספר העוסק בענינים אלו ומבאר את הדינים בקצרה. או לעבור על התשובות באתר העוסקות בהלכות אבלות. (ראי כאן). אולם, כדאי לדעת, שעילוי נשמה גדול הוא לנפטר כאשר ילדיו ושאר קרוביו מקבלים עליהם להקפיד יותר במצוות, להרבות בעניני צדקה וחסד וכיוצא בזה.

            מן השמים תנוחמו ולא תדעו עוד צער!

מקורות:

א. שולחן ערוך סי' שפא סעי' ו. על החילוק בין נערה שלא נישאה לגרושה, ראה שו"ת ציץ אליעזר חי"א סי' עג.

ב. שולחן ערוך סי' שפט סעי' ג' וראה שם סעי' ה, וראה דעת קדושים שם ס"ק ג. על בגדי זיעה ראה ספר פני ברוך עמ' קצב בשם הגרש"ז אויערבך. על כלים חדשים שמותר לקנותם, ראה יקרי דחיי סי' יט סעי' כט, ובספר פני ברוך שם.

ג. מעיקר הדין ההגבלות על הרחצה אינן נוהגות אלא בשבעת ימי האבלות, אולם, מנהג ישראל שלא להתרחץ במים חמים כל שלושים הימים הראשונים, מלבד חפיפת הראש שמותרת במים חמים ואף זאת רק בערב שבת לכבוד שבת. כמו כן, אין ללבוש בגדים מכובסים כל אותם שלושים יום, ויש שהקילו בזה כאשר אדם אחר לובשם על בגדיו זמן מועט. בגדים המיועדים לזיעה מותר ללבוש אפילו מכובסים. אסור להסיר שיער מן הגוף כל אותם שלושים יום. לאחר פטירת האב או האם, אסור להשתתף בשמחות כל אותה שנה, אלא אם כן האבל משמש כמלצר וכדומה.

באם אביך נפטר לפני יום הכיפורים, כל דיני אבלות שלושים יום בטלים!!

 

השאר תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

שאלות שנצפות עכשיו:

מאמרים אחרונים

מדריכים הלכתיים

הכנו עבורכם
דבר תורה לשבת!

מחפשים כל שבוע איזה דבר תורה להגיד בשבת?

מעכשיו תקבלו כל שבוע דבר תורה ואת כל השאלות הכי מעניינות אליכם למייל