לתרומות לחץ כאן

שינה בסוכה בשנה הראשונה

הנני בס"ד נשוי בשנה ראשונה ,התחתנו בשבט ,עתה נוצר מצב שבדירתנו השכורה איני יכול להקים סוכה ואנחנו מתארחים אצל הורי אישתי ,אלא שגם להם אין מקום לשינה בסוכה,
והמקום ששייך שאני אלך לישון זה אצל סבי שליט"א כמה רחובות משם ,אישתי רוצה להיות אצל הוריה. ושאלתי האם יש מקום להקל בשנה ראשונה ובמיוחד כאן שאיני יןשן בסוכה הצמודה לבית שהיא ישנה אלא שאני נאלץ להתרחק לגמרי ?

חג שמח ותודה (אם אפשר מקורות)

תשובה:

יש שהקלו לאדם נשוי לישון בביתו כאשר אין לו סוכה שיוכל לישון בה יחד עם אשתו, אך, מנהג העולם להחמיר בזה על פי דעת האוסרים כפי שיבואר במקורות. כמו כן, אין הבדל לענין זה בין השנה הראשונה לנישואין לאלו שאחריה, אף שיש שהקלו בכך.

מקורות:

בדרכי משה סי' תרלט אות ג כתב, שהואיל ואין מקום מיוחד בסוכה לישן שם איש ואשתו נהגו העולם שלא לישון בסוכה בחג הסוכות, משום שאדם מצטער בשינתו לבדו, והמצטער פטור מן הסוכה, ובפרט כאשר הוא מבטל מחמת זאת ממצות עונה, אך החרד לדבר ה' ידאג לעצמו לסוכה פרטית בה יוכל לישון יחד עם אשתו. אולם, בביאור הגר"א לשו"ע שם חולק על דברי הרמ"א, ולדעתו אף באופן זה חייב אדם לישון בסוכה, וכן כתב בס' אליה רבה שם בשם השער אפרים. ובמשנה ברורה שם ס"ק יח נראה שמצדד, שאף לדעת המקילים בזה אין להתיר לישון בבית אלא למי שאשתו טהורה ויכולים לקיים מצות עונה, ומקור דבריו בס' ביכורי יעקב שם.

בשו"ת דברי יציב או"ח ח"ב סי' רעד כתב, שיש שהקלו לחתן בשנה הראשונה לישון בבית עם אשתו, אולם דבריו לא נתקבלו להלכה, כמבואר בס' אבני ישפה ח"ח סי' קט, ובס' פסקי תשובות סי' תרמ אות ט.

חג שמח!

 

הצטרף לדיון

4 תגובות

  1. אני לא מבין מה ההגיון בזה, למה שלא ייחשב כמצטער, ועוד, שהרי המשנ"ב ג"כ מיקל בליל עונה וטבילה, ואיני מבין כ"כ, אטו דווקא בליל עונה יש צער שלא לישן עם אשתו, לי לכה"פ יש צער שלא לישן עם אשתי גם שלא בזמן קיום תשה"מ, (וכידוע דברי ר"ת שגם דברי פיוס בכלל עונה, וכ"ש חיוב ונישוק)

  2. עוד אעיר, ששו"ר בלשון התשובה ומשמע ממנה שהמשנ"ב לא התיר לכתחילה בזמן עונה, וכמדומה שבמשנ"ב נראה שבזה מותר לכתחילה, "ומשמע מכמה אחרונים דמאן דא"א לו לישן עם אשתו בסוכה דאין לו סוכה מיוחדת לא יבטל זמן עונה וליל טבילה ואין לחייבו לאחר שנזדווג עם אשתו שיחזור לסוכתו אלא ישן בביתו עד עמוד השחר"

השאר תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

שאלות שנצפות עכשיו:

מאמרים אחרונים

מדריכים הלכתיים

הכנו עבורכם
דבר תורה לשבת!

מחפשים כל שבוע איזה דבר תורה להגיד בשבת?

מעכשיו תקבלו כל שבוע דבר תורה ואת כל השאלות הכי מעניינות אליכם למייל