לתרומות לחץ כאן

לא צמתי ביום כיפור מה עושים?

לצערי הרב ביום הכיפור השנה התחיל לי הקאות ובחילות במשך שעות רבות. וחיכתי 7 שעות מתחילת הצום ועד שקמתי עם הקאות בשעה 2 בלילה. ועל כן היה לי שני אפשרויות…
או להתקשר לרופא או לשבור את הצום..
וכיוון שאני כל חיי מעולם לא התקשרתי ולא חיללתי את כיפור.. החלטתי שאני יאכל ולא אתקשר לרופא ושתתי גם כוס. וכל ההקאות עברו לי .. וביום שלמחרת המשכתי לצום עד סוף הצום
מה דיני- האם חטאתי? האם צריך להשלים את הצום ביום אחר?
והאם תפילתי באותו יום לא נחשבת כיוון שאכלתי פרוסת לחם (פחות מכזית) וכן שתתי כוס של קולה.

חשוב לי להגיד שבעבר היה לי הקאות ובסוף לקחו אותי למיון ובפעם שעברה הרופא הוא אמר לי לשתות קולה ואז יעבור ההקאות..
כמו כן חשוב לי לאמר ששתתי כוס אחד בלבד. וברגע שההקאות עברו לא שתתי שוב.
תודה

תשובה:

שלום רב.

א. באופן כללי, גם אדם שמקיא ואינו חש בטוב אינו רשאי לאכול או לשתות אלא אם כן הוא במצב של "חשש פיקוח נפש", כלומר יש חשש שמא יגיע להתיבשות וכדומה. במצב בו היית יתכן מאד שהיה מותר לשתות באופנים מסויימים, והכל לפי הענין. האדם המוסמך לקבוע זאת לאו דוקא רופא, שכן רופא שאינו שומר תורה ומצוות לעיתים עלול להקל בדבר יותר מכפי הראוי, אלא הרב המצוי בקרבת מגוריכם. אני מבין שבמקרה זהה נדרשתם בעבר להפסיק את הצום, יתכן שכך היה ראוי לעשות גם עתה, הכל לפי הענין.

ב. גם באופן שאדם רשאי להפסיק את הצום, לעיתים הוא נדרש לאכול כמויות קטנות בזמנים קצובים [כל כמה דקות, אכילה שהיא פחותה מ"ככותבת" – 30 סמ"ק ושתייה שהיא פחותה מ"מלוא לוגמיו" – בין 32 ל40 סמ"ק, אף שהיא אסורה מהתורה דינה קל מאכילת כמות גדולה יותר]. כך נהגת לגבי האכילה, ומן הדין היה לנהוג כך גם לגבי השתייה.

ג. לא ניתן להשלים את התענית ביום אחר, וגם אין חיוב בכך. אם אתה סבור שאכילה זו היתה שלא לצורך או שלא באופן הראוי על פי הלכה מבחינת כמות המזון שאכלת, ניתן תמיד לתקן זאת על ידי תשובה ומעשים טובים.

ד. התפילות ביום הכיפורים אינן נוגעות כלל לדיני התענית, וברכותי שכל תפילותיך ביום הקדוש יתקבלו לטובה ולברכה לפני אדון כל.

השאר תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

שאלות שנצפות עכשיו:

מאמרים אחרונים

מדריכים הלכתיים

הכנו עבורכם
דבר תורה לשבת!

מחפשים כל שבוע איזה דבר תורה להגיד בשבת?

מעכשיו תקבלו כל שבוע דבר תורה ואת כל השאלות הכי מעניינות אליכם למייל