לתרומות לחץ כאן

האם מלווה של זקן אחראי על גניבה

ליוויתי זקן לקופת חולים , בדרך משך הזקן 2000₪ מהבנק.
מתוך הכסף הזה הוא התכוון לשלם לי על השעות שהייתי איתו במשך אותו היום.
הזקן נתן לי את הכסף 2000₪ ושמתי אותו במעטפה עם כל המסמכים הרפואיים אותם היה צריך להציג במרפאה. ככל הנראה מישהו עקב אחרינו מהבנק וכאשר נכנסנו לקונדיטוריה בדרך ברגע של חוסר תשומת לב מישהו שלף מהתיק את המעטפה עם כל המסמכים הרפואיים כולל הכסף.
לצערנו אין מצלמות אבטחה בקונדיטוריה.
האם אני חייב לפצות את הזקן על הגניבה . בסופו של דבר לא קיבלתי שקל על אותו היום כי כל הכסף נגנב

תשובה:

כדי שאוכל לענות על השאלה, נא לציין היכן היה התיק תלוי עליך מלפנים, מאחור או מהצדדים, או אולי על הכסא-גלגלים של הזקן מלפנים או מאחור?

הצטרף לדיון

3 תגובות

  1. לפי נתונים אלו הנך חייב לשלם את כל הכסף שנגנב.

    עם זאת ראוי שהזקן יוותר לפנים משורת הדין.

    מקורות:

    עיין נתיבות סי' רצא סק"ב שאם אדם מוסר כסף ליד אדם אחר סתמא היא שהכוונה לשם שמירה ואין צריך לומר שמור לי. במקרה זה הכסף הונח במקום שהמטפל ראה והזקן אינו יכול לראות, אם כן מסתמא קיבל שמירה.
    להשאיר מזומן רגע אחד ללא שמירה הדוקה היא בגדר פשיעה, עיין בשו"ע שם סעיף כ. בנוסף לכך, המטפל מוגדר כשומר שכר, כיון שהוא מקבל שכר על עבודתו וכדין אומן, עיין שו"ע חו"מ סי' שו סעיף א.
    לעניין לפנים משורת הדין עיין בטור סי' שד לעניין סבל שיש מצוה להיכנס עימו לפנים משורת הדין ועיין בערוך השולחן שם סעיף יא שמשמע שהוא הדין בכל שומר.

  2. מקור דברי הטור הוא בגמ' סוף פרק השוכר את האומנין. ויעויין שם במאירי שהעמיד את המעשה בטוען הסבל שהיה אונס, "דאילו בפשיעה אין שום חסידות לוותר" עכת"ד. בנוסף יש להדגיש שאין חיוב לפנים משורת הדין מעני לעשיר כמפורש ברמ"א מו"מ סימן רנ"ט ס"ה, ויעויין שם ב"תרומת הכרי" מה הדין כששניהם עניים או עשירים.

השאר תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

שאלות שנצפות עכשיו:

מאמרים אחרונים

מדריכים הלכתיים

הכנו עבורכם
דבר תורה לשבת!

מחפשים כל שבוע איזה דבר תורה להגיד בשבת?

מעכשיו תקבלו כל שבוע דבר תורה ואת כל השאלות הכי מעניינות אליכם למייל