לתרומות מתנות לאביונים לחץ כאן

שוכר שאמר בטעות שלא הגיע דרך תיווך ולכן שילם פחות

לדיינים החשובים שלום וברכה ותודה רבה
להלן 'השאלה'
אנו משכירים את דירתנו לשבתות, בשכונתינו יש מתווכות להשכרת דירות לשבתות, ובדר"כ מוסיפים את התשלום לתיווך על תשלום השכירות, (כגון: דירה שמושכרת לשבת ב-500 ₪ כשזה דרך תיווך גובים 550) אציין שלא תמיד נוהגים כך. בשבת שעברה פנו אלינו שוכרים ולשאלתינו האם הגיעו דרך תיווך, ענו שלא, אלא דרך חברים. לאחר השבת התברר לנו שהם כן הגיעו דרך תיווך, השאלה היא על מי מוטל כעת לשלם את התיווך. (אציין שהם טעו ולא שקרו במזיד, כמו כן המתווכת אכן התקשרה אלינו לפני ההסכם ליידע ששלחה שוכרים אך חשבנו שההם לא פנו אלינו דבר השכיח בהשכרות מעין אלו).
תודה רבה

תשובה:

עליכם לשלם את התיווך ואין לכם אפשרות לגלגל אותו על השוכר.

מקורות:

כפי שציינתם, לא תמיד נוהגים להעלות את המחיר כאשר השוכר הגיע דרך מתווך, כך שאין אומדנא דמוכח שהמחיר נקבע רק על דעת שאין תיווך.

בנוסף לכך, גם אם המשכיר היה דורש יותר, השוכר מעולם לא הביע את הסכמתו לשלם יותר מ-500 ש"ח. כך שאף אם המשכיר יטען שהקציצה בטילה, יצטרך השוכר לשלם לפי המחיר הנמוך בשוק.

הצטרף לדיון

2 תגובות

  1. א. מה זה קשור לזה ש'אין אומדנא דמוכח' באופן כללי, הרי במשא ומתן הזה היה ברור שהמחיר לא כולל תיווך שהרי שאלו בברור והם ענו שלא הגיעו דרך תיווך, א"כ בהחלט יש 'אומדנא דמוכח' שהמחיר לא כולל תיווך.
    ב. הדיינים נימקו מדוע אין על השוכר לשלם אך מדוע המשכיר צריך לשלם הכל?
    ג. בנוסף, מדוע אין השוכר חייב לשלם מדין נהנה, ומה בכך שלא נתן את הסכמתו לכך? ואף אם הקציצה בטלה עליו לשלם אמנם את המחיר הנמוך אבל כולל תיווך?
    ד. אם אפשר להוסיף: מה יהיה הדין כשהשוכר עדיין טוען שכלל לא הגיע דרך תיווך, כך שאותו ודאי א"א לחייב, (על אף שנראה בעליל שטועה)?

  2. א. המשכיר לא אמר שהמחיר נקבע לפי זה. השאלה יכולה להתפרש גם כשאלה סתמית, כמו שנהוג בהרבה חנויות ששואלים ללקוחות כיצד הגיעו כדי לדעת באיזה דרך של פרסום עדיף להשקיע. אם השאלה נשאלה מיד עם הסיכום על המחיר, אכן יכול להיות שיש 'אומדנא דמוכח' שהמחיר תלוי בשאלה זו, אבל כפי שהבנתי מהשאלה השוכרים לא הבינו את השאלה.
    ב. הבנתי שהתיווך תובע את התשלום מהמשכיר ושההסכם הוא רק איתו, אלא שהמשכיר היה מעלה את דמי השכירות כדי לשלם את התיווך שהוא חייב. אם המתווך תובע את השוכר, הרי הוא חייב לשלם כפי המחירים בשוק.
    ג. הוא חייב לשלם מדין נהנה, אבל למתווך ולא למשכיר.
    ד. תלוי מה ההסכם בין המשכיר למתווך. אם ההסכם הוא שהמשכיר יגבה את דמי התיווך עבורו, הרי הוא פטור במקרה שהשוכר מכחיש. אבל אם ההסכם הוא שהמשכיר חייב לשלם מעצמו דמי תיווך והוא יכול לגלגל את החיוב על השוכר, הרי הוא חייב גם במקרה שהשוכר מכחיש.

השאר תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

שאלות שנצפות עכשיו:

מאמרים אחרונים

מדריכים הלכתיים

הכנו עבורכם
דבר תורה לשבת!

מחפשים כל שבוע איזה דבר תורה להגיד בשבת?

מעכשיו תקבלו כל שבוע דבר תורה ואת כל השאלות הכי מעניינות אליכם למייל