לתרומות לחץ כאן

קריאת התורה בשמחת תורה לפני הנץ החמה

בעשרית השנים האחרונות, אנו נוהגים לקיים מניין ותיקין בשמחת תורה, . השנה בגלל שעון קיץ, תחילת תפילת ותיקין מאוחרת יחסית, וקיימת בעיה שכן בשעה 8:00 מתקייםמניין נוסף בבית הכנסת. לאור זאת אבקש לשאול :
1. האם ניתן להקדים את קריאת התורה לכל הציבור לפני הנץ החמה, ולאחר הנץ תתקיים התפילה כסדרה, כולל קריאה בתורה, חתנים וכו… אלא שמרבית הציבור יעלו לפני הנץ ?
2. אם הדבר אפשרי, מתי עדיף לבצע את קריאת התורה לציבור ? לפני התפילה בכלל ? לפני ברוך שאמר ? לפני ישתבח ?

בברכת כתיבה וחתימה טובה.

תשובה:

שלום רב.

יש לעשות את כל ההשתדלות שלא לשנות את הסדר שתקנו חז"ל ויש לו טעמים רבים לקרוא את קריאת התורה אחרי תפילת שחרית לפני מוסף, וכגון למצוא מקום אחר להמשך התפילה לאחר שיתחיל המנין השני וכדו'. ורק בשעת דחק גדול אפשר להקל לשנות את הסדר באופן חד פעמי ולקרוא קריאת התורה לפני שחרית, ואף אם יש צורך לקרוא לפני עלות השחר. במקרה כזה יש לקרוא לפני 'ברוך שאמר'.

בהצלחה רבה

מקורות:

במדרש שוחר טוב אי' 'שמעה ה' צדק – זו קריאת שמע, האזינה תפילתי – זו תפילה, הקשיבה רינתי – זה רינונה של תורה, בלא שפתי מרמה – זו תפילת המוספים. ובמשמרת שלום סי' יג סק"ב כתב שאם אדם שמע קריאת התורה לפני שחרית עליו לחזור ולשמוע שוב לאחר מכן קריאת התורה. ובפוסקים הובא שבמקום הצורך אפשר לשנות ולקרוא קריאת התורה לפני שחרית או אחריה (כמו שהבאנו כאן), ואף קודם עלות השחר כמו שכתב המהרש"ם חלק א' סי' קנ"ח, ומה שכתב האר"י שאין קורין מקרא בלילה זה רק לצנועים ולא באקראי ובשעת הדחק, וכן העלה בשו"ת פני מבין סי' ל', וכן כתב בעמק ברכה דיני קריאת התורה אות ד' שיש נוהגין לעשות כאן בשמחת תורה. וראה עוד בשו"ת יבי"א ח"ז סי' י"ז.

השאר תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

שאלות שנצפות עכשיו:

מאמרים אחרונים

מדריכים הלכתיים

הכנו עבורכם
דבר תורה לשבת!

מחפשים כל שבוע איזה דבר תורה להגיד בשבת?

מעכשיו תקבלו כל שבוע דבר תורה ואת כל השאלות הכי מעניינות אליכם למייל