לתרומות לחץ כאן

שכח לומר קדושה וסיים ברכת האל הקדוש

בבת הכנסת היגע אדון נכבד באמצע החזרה של תפילת ממנה הוא המתין בסבלנות לסיום החזרה. ואז החל להתפלל יחיד בקול רם ע"מ לזכות לכול הפחות בקדושה . והוא החל להתפלל ובלי לשים לב הוא סיים את שלוש הברכות וחתם ברוך אתה ה' ואז נזכר בקדושה והחל לומר קדושה. לגבי שליח ציבור ידוע לנו שצריך לחזור .האים גם יחיד?

תשובה:

שלום רב.

שליח ציבור ששכח לומר קדושה וסיים האל הקדוש, נחלקו הפוסקים אם יאמר שם קדושה, או שימשיך את התפילה או שיחזור לראש התפילה, אך אדם זה לא היה צריך כלל לחזור לקדושה כיון שאינו מחוייב בזה, אך אם חזר ואמר קדושה אינו צריך לחזור את התפילה.

מקורות:

בספר תפילה כהלכתה פרק יג סעיף מג הביא את דעתו של הגרש"ז אוירבך זצ"ל שש"ץ שסיים ברכת האל הקדוש ושכח לומר קדושה חוזר לראש התפילה (וראה בשו"ת מנחת שלמה סי' ב' שהאריך בזה), ובציץ אליעזר חלק יב סימן י' פוסק שאינו צריך לחזור לראש התפילה אלא לקדושה וממשיך משם ואילך, ובשבט הלוי חלק ז' סימן טו אות ב' פוסק שאינו צריך לחזור לקדושה כלל. וראה עוד ביחוה דעת חלק ה' סי' י"ג. ובמקרה זה כיון שאינו מחוייב בזה אינו צריך להכנס לספק וימשיך את התפילה, אך אם עשה כן יכול לסמוך על הסוברים שיכל לומר קדושה שם ולהמשיך להתפלל את התפילה כרגיל.

השאר תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

שאלות שנצפות עכשיו:

מאמרים אחרונים

מדריכים הלכתיים

הכנו עבורכם
דבר תורה לשבת!

מחפשים כל שבוע איזה דבר תורה להגיד בשבת?

מעכשיו תקבלו כל שבוע דבר תורה ואת כל השאלות הכי מעניינות אליכם למייל