לתרומות לחץ כאן

מעקה לגג שאין מגיעים אליו בדרך כלל

שלום לכם !
יש לי עלייה בבית שאין לה מעקה , אבל לעלייה הזאת אף אחד עולה אלא אם כן רוצים לתקן או לשפץ משהוא כמו הדוד שמש וכדו', וגם אי אפשר לעלות דרך הבית אלא צריכים לשים איזה מדרגות מבחוץ (כמו המדרגות של המכבה אש) .
אני חייב לשים שם מעקה ??

תשובה:

שלום רב.

אף גג שמשתמשים בו רק בדרך אקראית חייב במעקה אם הבית שמתחתיו עומד למגורים קבועים. וגג שאי אפשר להשתמש בו כלל אינו חייב במעקה (כגון גג רעפים וכדו').

מקורות:

בן איש חי פרשת פנחס שנה ב' סעיף א' ודבר אברהם חלק א' סי' ל"ז אות א' וערוך השולחן תכז,ה. ור' עוד בשו"ת חקרי לב חו"מ חלק ב' סי' צ"א.

הצטרף לדיון

תגובה 1

  1. לגבי חיוב מעקה בגג כזה שלא עולים בו אנשי הבית כלל אלא רק הפועלים עולים בשעת הצורך לתקן את הדוד או הזיפות. יש לציין שפסקו הגאון ר שמואל אוירבך אוירבך והגאון משה הלברשטם (הובאו בספר אבני שלמה פ׳ א הל ג ) שאין חובה במעקה, שהרי זה נחשב שלא משתמשים בו כלל, ומה שהפועלים עולים לתקן אין זה מחייב במעקה שהרי שהרי הפועל שעולה לשם הוי כפועל שעולה לאילן ויודע שצריך להזהר ע״ש. ונראה להוסיף עוד שהרי גם בגג שעולים בו לשימוש רחוק אף שרבו הפוסקים לחייב בזה, אין הדבר מוסכם בפי כל שחייב במעקה. שבספר משכנות הרועים (לאחד מגאוני תוניס לפני כ 250 שנה ) כתב שהמנהג שם לא לעשות מעקה לגגם והביא הסבר למנהגם משום שאין דרכם להשתמש בגגין אלא פעם לזמן ארוך, וכיון דלא עבידי להשתמש בהם תמיד אין חיוב לעשות מעקה ע״ש (מע׳ מ אות קל״ט) ועיין שדי חמד (מע מ כלל קצה) מה שהעיר עליו.
    ונראה להוסיף עוד צד שהרי יש פוסקים שהוכיחו מתשובת מרן הב״י שהובאה בשו״ת המביט (ח״א סי׳ קי) שאין חיוב כלל לעשות מעקה בגג שעל הבית וכל החיוב זה רק בגג שיוצא מתוך העליה כמו המרפסת. אמנם הרבה חלקו על הבנה זו ויש לפלפל בזה והאריך בזה בספר הליכות עולם (ז עמוד קעב)

השאר תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

שאלות שנצפות עכשיו:

מאמרים אחרונים

מדריכים הלכתיים

הכנו עבורכם
דבר תורה לשבת!

מחפשים כל שבוע איזה דבר תורה להגיד בשבת?

מעכשיו תקבלו כל שבוע דבר תורה ואת כל השאלות הכי מעניינות אליכם למייל