לתרומות לחץ כאן

מחלוקת ר"מ ור' יוסי אי תפוס לשון ראשון – ס

 

 

עשה עבודות הפסח

לר' מאיר דתפוס לשון ראשון

לר' יוסי דאף בגמר דבריו נתפס

משנה א': רישא: שחט שלא לשמו וקיבל שלל"ש פסול

בב' עבודות וכונת המשנה כגון שחט לשמו וקיבל שלל"ש

בב' עבודות וכונת המשנה כגון שחט לשמו וקיבל שלל"ש

מציעתא: לשמו ושלא לשמו פסול

בעבודה אחת על עבודה אחרת [כגון שחט לשמו ע"מ לזרוק שלל"ש פסול] [בב' עבודות פסול ובעבודה א' כשר]

אפילו בעבודה א' כגון שחט לשמו ושלל"ש

סיפא: שלא לשמו ולשמו פסול

בעבודה אחת על עבודה שניה כנ"ל

בעבודה א' [וקמ"ל דלא נימא תפוס לשון אחרון] וכש"כ בב' עבודות

משנה שניה:

לאוכליו ושלא לאוכליו כשר

אף בעבודה א' ורישא לאו דומיא דסיפא

אף בעבודה א' וסיפא דומיא דרישא

שלא לאוכליו ולאוכליו

לרבא סג. למ"ד אין לשחיטה אלא לבסוף פסול ולאביי כשר

כשר

באמצע השנה לשמו ושלא לשמו

לתוס' ס: הוי ג"ז ספק הגמ' אי לשמו נתפס בלשון א' והאחרונים נתקשו בדבריהם ולתורי"ד פסול

ספק בגמ' אי מחשבת שלא לשמו עדיפא בפסח שנוהגת בכל הזבחים ולרבא כשר

באמצע השנה שלא לשמו ולשמו

כשר

ספק כנ"ל

 

 

 

מחשבה פוסלת

בפסח

בשאר קרבנות כגון עולה

שחט שלא למנוייו

בפסח פסול

כשר ועלו דשינוי בעלים פוסל רק במחשבת זריקה

שחט לערלים

[או לטמא חולה וזקן]

בפסח פסול

כשר

שחט למולין ולערלים

כשר [דיליף מוכל ערל דרק כולה ערלה פסול]

כשר

שחט ע"מ לזרוק שלא למנוייו

פסול

כשר ולא עלו

זרק לערלים [מנויין]

כשר [דאין מחשבת אוכלין בזריקה. תוד"ה שחטו סא.]

כשר

שחט ע"מ לזרוק לערלים או לחולה וזקן [מנויין]

לרבה כשר ולר"ח פסול [אפי' במחשב למנויו ושלא למנוייו (מקצת ערלה) סא:]ולרב אשי [מסקנת הגמ'] בכה"ג לכו"ע פסול [ולחזו"א קכד ד' כשר דמחשבת שלא לאוכליו פוסל רק בשחיטה לר' אשי]  [ואם חישב למולין ולערלים לכו"ע כשר]

כשר

שחט ע"מ לזרוק לערלים [שאינן מנויין]

לרבה כשר דשינוי בעלים פוסל רק בבר כפרה ומצד שלא לאוכליו אין לפסול כיון דאינו מנויולר"ח פסול דערל נמי בר כפרה מדין הואיל ואי בעי מהיל

כשר ולא עלו

זרק לערל שאינו מנוי

כנ"ל

כנ"ל

 

 

 

 

 

עובר על לא תשחט

לת"ק

לר' יהודה

לר' שמעון

בי"ד אחר חצות

רק על ק"פ

על ק"פ ועל התמיד [וע' שפ"א על חמצו של מי עובר]

רק על ק"פ

במועד

אין עובר

אין עובר

על כל קרבן שכשר לאכלו [חוץ מהקטרת מנחה] וע' צל"ח דבזה אין השוחט עובר על חמץ של אחרים רק על של עצמו

 

 

 

 הארות והערות יתקבלו בשמחה

 

מחשבה פוסלת

בפסח

בשאר קרבנות כגון עולה

שחט שלא למנוייו

בפסח פסול

כשר ועלו דשינוי בעלים פוסל רק במחשבת זריקה

שחט לערלים

[או לטמא חולה וזקן]

בפסח פסול

כשר

שחט למולין ולערלים

כשר [דיליף מוכל ערל דרק כולה ערלה פסול]

כשר

שחט ע"מ לזרוק שלא למנוייו

פסול

כשר ולא עלו

זרק לערלים [מנויין]

כשר [דאין מחשבת אוכלין בזריקה. תוד"ה שחטו סא.]

כשר

שחט ע"מ לזרוק לערלים או לחולה וזקן [מנויין]

לרבה כשר ולר"ח פסול [אפי' במחשב למנויו ושלא למנוייו (מקצת ערלה) סא:]ולרב אשי [מסקנת הגמ'] בכה"ג לכו"ע פסול [ולחזו"א קכד ד' כשר דמחשבת שלא לאוכליו פוסל רק בשחיטה לר' אשי]  [ואם חישב למולין ולערלים לכו"ע כשר]

כשר

שחט ע"מ לזרוק לערלים [שאינן מנויין]

לרבה כשר דשינוי בעלים פוסל רק בבר כפרה ומצד שלא לאוכליו אין לפסול כיון דאינו מנויולר"ח פסול דערל נמי בר כפרה מדין הואיל ואי בעי מהיל

כשר ולא עלו

זרק לערל שאינו מנוי

כנ"ל

כנ"ל

 

 

 

 

 

עובר על לא תשחט

לת"ק

לר' יהודה

לר' שמעון

בי"ד אחר חצות

רק על ק"פ

על ק"פ ועל התמיד [וע' שפ"א על חמצו של מי עובר]

רק על ק"פ

במועד

אין עובר

אין עובר

על כל קרבן שכשר לאכלו [חוץ מהקטרת מנחה] וע' צל"ח דבזה אין השוחט עובר על חמץ של אחרים רק על של עצמו

 

 

 

השאר תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

שאלות שנצפות עכשיו:

מאמרים אחרונים

מדריכים הלכתיים

הכנו עבורכם
דבר תורה לשבת!

מחפשים כל שבוע איזה דבר תורה להגיד בשבת?

מעכשיו תקבלו כל שבוע דבר תורה ואת כל השאלות הכי מעניינות אליכם למייל