שבועה שלא לעבור עבירה

רבני בית ההוראה
כ"ו אב ה'תשע"ג

 

שלום יש שאלה שהיא מאוד דחופה אני מבקש שהיא לא תפורסם תודה. אני נישבעתי לפני יום כיפור שאני לא אוציא זרע לבטלה יותר לעולם וקיבלתי את זה אם קבלה אמיתית ונפלתי בזה … אני מאוד מפוחד מה לעשות .? אפשר להתיר דבר כזה בכלל .? ויש עוד כמה קבלות שקיבלתי על עצמי לפני יום כיפור ובזמנים אחרים בשנה לשם מצווה שחשבתי שאני בטוח אעמוד בהם ולא עמדתי בהם אני נורא מצטער ומתחרט וקיבלתי על עצמי לחשוב פעמיים בלי נדר על כל מה שיוצא מפי .. אבל מה כרגע אני יש מחילה לדברים כאלה אפשר להתיר את זה בכלל .?

תשובה:

אדם שנשבע שלא לעבור עבירה נחלקו הדעות אם יש תוקף לשבועה זו, שהרי הוא מושבע ועומד מיום מתן תורה שלא לעבור על איסורים אלו. ולכל הדעות דין שבועה זו קל משבועה רגילה [ראה ס’ כל נדרי פ’ נז]. להצד שיש תוקף לשבועה זו, אסור להתירה, ולדעת רוב הפוסקים גם התירוה אין תוקף להתרה זו. אולם אני תמה עליך קצת, שאתה כל כך נחרד מלעבור על איסור השבועה ולא כל כך נחרד מעצם העבירה שאיסורה חמור לא פחות…

לדעתי הדרך הראויה לפני ה’ ית’ להנצל מאיסורים חמורים אלו אינה על ידי שבועות וכדומה, אלא תקבל על עצמך הנהגות ראויות המביאות את האדם לקדושה וטהרה, כמו לקבוע זמנים מיוחדים ללימוד תורה, עדיף אפילו בצורה עיונית קצת שמאפשרת לאדם להעסיק את מוחו בעניני קודש. והעיקר לעבוד את הקב”ה מתוך שמחה אהבה וטוב לבב.

2 תגובות

    אודי:

    מחילה מכבודו… הופתעתי מאד מתשובת המשיב שאינו מבין לנפשו של הנער ….אין זו חוכמה לתמוהה על כך שאין הוא חושש מעצם העבירה או מעצם השבועה … ואם עדיין הוא חשוד על הרהור או מעשה בוודאי אינו אומר שחשוד על השבועה …לכן העצה היעוצה היא … להשבע על ימים ספורים או למשך שבוע וכל פעם להשבע מחדש וכך יכול לנצח את יצרו וה’ הטוב יכפר

    רבני בית ההוראה:

    אני עדיין בדעתי שהשבועות הן משחק באש! יש למצוא דרכים אחרות לעלייה ברוחניות, לא נדרים ושבועות. שבת שלום.

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *