לתרומות לחץ כאן

כיצד מפרישין חלה בטומאה – מו.

 

השיטות

הטעם

 

לר"א

יאפה ואח"כ יפריש

דאל"כ עובר בב"י הואיל ויכול למיתשל [ולרש"י מח. אי"ז סיבה לעבור בב"י (ומ"מ עדיף לאפות כדי שלא יבוא לאכלו דבעי מחיצה בפניו וע"ע פנ"י וצל"ח).

ולמסקנא עובר בב"י מצד טוה"נ ממון]

והואיל וכל חדא חזי ליה מתיר לו לאפות אף דאפשר למיפלג בלישה ע' תוס' מו: משום תיקון חלה

ואף אי הפריש קודם מותר לאפות מכח הואיל ובעי למיתשל עלה ומ"מ עדיף לאפות קודם דאז א"צ להואיל רש"י מו:

לבן בתירא

תטיל בצונן

למנוע החימוץ

דעובר בב"י דטוה"נ ממון וס"ל כר' יהושע דהואיל לא מהני להתיר לאפותה ביו"ט ולכן תטיל בצונן שלא יעבור בב"י. או י"ל דטוה"נ אינה ממון ומ"מ תטיל בצונן מחשש שמא יבו"ל

לר' יהושע

מפריש ואינו אופה

מפריש דאי"ז חמץ שמוזהר עליו דטוה"נ אינה ממון ואין אופה לפני שמפריש דלא ס"ל הואילדכל חדא וחדא חזי ליה ולא סמך להטיל בצונן דאולי לא הוי די צונן תפא"י אבל תוד"ה תטיל, כתבו דאם קרא שם תטיל לצונן לכו"ע

ולכ' הומ"ל דרי"ה ס"ל נמי הואיל ומ"מ לא רצה לסמוך על הואיל היכי דחזי למפלגינהו בלישה. כקו' תוס' מו: היות ובלא"ה אינו עובר בב"י

 

השאר תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

שאלות שנצפות עכשיו:

מאמרים אחרונים

מדריכים הלכתיים

הכנו עבורכם
דבר תורה לשבת!

מחפשים כל שבוע איזה דבר תורה להגיד בשבת?

מעכשיו תקבלו כל שבוע דבר תורה ואת כל השאלות הכי מעניינות אליכם למייל