לתרומות לחץ כאן

חי עם גרושתו, האם צריך לערוך שוב קידושין?

שאלה:

כאשר זוג עושים גט למראית עין ויום אחרי הגט ממשיכים להתנהל בדיוק כמו יום לפני הגט וממשיכים לחיות בשיתוף מלא ונולדים להם עוד ילדים. האם הזוג צריכים להתחתן מחדש כדי להיות נשואים , או שהם נשואים כדת וכדין לכל דבר.

תשובה:

שלום רב.

לגבי הגט, ודאי שאין לפקפק בכשרותו ובתוקפו. אין זה אומר שהאשה נחשבת לפנויה. אלא שצריך לערוך שוב קידושין באופן מסודר. אולם לגבי הברכות ראה במקורות.

מקורות:

מי שיודע איך עושים בבתי הדין גט מבין שלא ניתן כל כך לעשות "גט למראית עיין" כלומר, אפילו אם כוונתם למראית עיין (לדוגמא, לצרכי רישום וכד') במעמד הגט הם נשאלים האם רצונם לגרש וכו' ומאחר שהם עונים בצורה רצינית בפני בית הדין "כן" לא משנה מה הם חושבים בליבם שהרי כלל הוא: "דברים שבלב אינם דברים" (קידושין נ,א) ואין אפשרות לקעקע מעשה שנעשה על ידם, בפרט שגם הבעל מצהיר קודם מתן הגט כי הוא מבטל את כל הדיבורים והמחשבות שדיבר או שחשב נגד הגט.

יחד עם זה, נפסק בשו"ע (אבה"ע סי' קמט) כי גרוש שחוזר לחיות עם גרושתו כאיש ואשה (ראה שם ברמ"א ובבית שמואל), הרי שאנו מניחים שנבעלה ויד כלל שאין אדם עושה בעילותו בעילת זנות ולכן מסתבר שבכוונתם היה לשם קידושין. ולפי זה, הרי היא נחשב לאשת איש מעכשיו, ולכן לכאורה היה מקום לומר שאין צורך לערוך קידושין מחדש.

אלא שדין זה לא שייך בכל זמן ובכל האנשים, לכן ככל הנראה הזוג הזה צריך לערוך מחדש קידושין. אולם יש לדעת, כי יש מצבים לדוגמא, אם מדובר בזוג דתיים ששומרים בודאי על איסור נדה, ובודאי ערים לנושא של "בעילת זנות" שהם נזהרים בזה, יש מקום להסתפק בעניין הברכות אירוסין ונישואין. ראה בשו"ע (אבה"ע סי' קנ סעי' ד') שכתב, אשה שהיא ספק מגורשת ורוצה הבעל לחזור ולקדשה "אינו צריך לברך שבע ברכות" הלשון מעניין "אינו צריך". אבל הבית שמואל כתב שם כי אסור לברך. אמנם הדבר אינו מוסכם. אבל בדוגמא הזו קרוב לודאי שהיא אשת איש בודאי ולכן אין לברך ברכת אירוסין ונישואין.

הצטרף לדיון

2 תגובות

  1. תודה על התשובה
    הגט למראית עין נעשה בעקבות הסתבכות כלכלית כבדה מנשוא והמטרה הייתה להרחיק את הנושים מהמשפחה ולהפריד אותי כאישות נפרדת
    האם זה לא ניקרא גט מעושה.?
    בזמן הגט נמסר ספר כריתות לאישה ושני הצדדים ידעו שאין כוונה לכריתת הקשר. וכמובן גם שלא היה חפצה משני הצדדים לכרות את הקשר.
    כמו כן גם אף אחד מהסביבה הטבעית כמו משפחה חברים שכנים וכדומה לא ידע מביצוע הגט וכלפי חוץ ידעו כולם כי הזוג נשוי .
    ולא רק שהיתה שמירה של נידה גם הייתה מטרה להיות בהריון . וגם נולדו ילדים לאחר גט .
    האם זה גט מעושה
    ואם כן מה ההשלכות

  2. אין לזה כל קשר לגט מעושה. גט מעושה הינו גט שנעשה תחת אילוץ. כאן לא לא נעשה תחת אילוץ, אלא החלטה שלכם לגמרי מרצונכם החופשי, כדי שמצד הנושים יהיה קל יותר, זה לא נחשב לגט מעושה.
    כדאי לעשות שוב קידושין, גם בגלל שאתה בעצמך אומר שהייתם סבורים שאין בגירושין אלו תוקף, א"כ לכאורה לא התכוונתם בשעת הביאה שיהיה לשם קידושין, שהרי מבחינתכם לא חשבת את זה לבעילת זנות. יחד עם זה בענין ברכות האירוסין ונישואין אני מסופק, לענ"ד לא כדאי לברך. (לכן גם אין צריך עשרה בעת הקידושין שהרי הצורך למנין הוא בגלל הברכות).

השאר תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

שאלות שנצפות עכשיו:

מאמרים אחרונים

מדריכים הלכתיים

הכנו עבורכם
דבר תורה לשבת!

מחפשים כל שבוע איזה דבר תורה להגיד בשבת?

מעכשיו תקבלו כל שבוע דבר תורה ואת כל השאלות הכי מעניינות אליכם למייל