לתרומות מתנות לאביונים לחץ כאן

האם המוציא פוטר עוגה, והאם מזונות פוטר לחם

האם ברכת המוציא פוטרת גם את העוגה , וכן האם ברכת מזונות פוטרת את הלחם? למה נאמר שלכתחילה אין לאכול העוגה בתוך הסעודה של הפת? תשובה:

שלום רב.

לגבי ברכה על עוגות בתוך סעודת פת, יש בזה כמה דעות, והמברך לא הפסיד, אך על עוגה רכה (טארט וכדו') אין מברכים, ועל עוגה ממולאת מבצק פריך (שטרודל וכדו') מברכים לכולי עלמא בורא מיני מזונות אף בתוך הסעודה.

ואם בירך על מיני מזונות אין זה פוטר את הפת, וצריך אחר כך ליטול ידיים ולברך 'המוציא' לפני אכילת הפת. אך בדיעבד אדם שבירך 'בורא מיני מזונות' בטעות יוצא ידי חובה גם על לחם.

מקורות:

ביאור הלכה סי' קס"ח ד"ה טעונים. ביאור הלכה סי' קס"ז סעיף י' ד"ה במקום כמו שכתב הבית יוסף והחיי אדם כלל נח ס"ג, ובאגרות משה או"ח חלק ד' סי' מ' פסק שיאכל רק מעט כדי שלא תהיה הברכה לבטלה ואחר כך יצא לרשות אחרת ויחזור ויברך המוציא.

הצטרף לדיון

12 תגובות

  1. זה לא מאוד משנה, העיקר הוא שהאשה תדע היכן זה נמצא ותוכל להשתמש בזה בשעת הצורך. יש קהילות שנהגו שזה בבית הוריה, אבל אני לא בטוח שזה תמיד מוצלח, יצא לי כבר פעמיים לכתוב לאנשים "כתובה דאירכסא" באותן נסיבות, ההורים נפטרו וכשבאו לפרק את הדירה לא מצאו שם את הכתובה של הבת…

  2. אני מניח שהסיח דעתו משתייתו, אבל אם לא הסיח דעתו ולא שינה מקומו, בעקרון אין צורך לברך, שיעור עיכול הוא דין בברכה אחרונה ולא בברכה ראשונה.

השאר תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

שאלות שנצפות עכשיו:

מאמרים אחרונים

מדריכים הלכתיים

הכנו עבורכם
דבר תורה לשבת!

מחפשים כל שבוע איזה דבר תורה להגיד בשבת?

מעכשיו תקבלו כל שבוע דבר תורה ואת כל השאלות הכי מעניינות אליכם למייל