לתרומות לחץ כאן

בישול נכרי בכירה חשמלית

בסד
השנה ר"ה יוצא ברביעי עד מוצש אנו נמצאים בחו"ל ויש לנו רק כיריים חשמלים, וגוי שמבשל, האם הוא יכול להדליק את הכיריים החשמליים ונזרוק קיסם?

תשובה:

שלום רב.

תוכלו להניח את הסירים על האש שידליק הנכרי (כמובן גם לעשות עירוב תבשילין לצורך הבישול לשבת), ובכך לא יהיה חשש מבישול נכרי.

אפשרות נוספת, לערבב את התבשיל לפני שהגיע התבשיל לשליש בישולו (ולמנהג בני אשכנז אף לאחר שליש בישול).

בהצלחה רבה.

מקורות:

שולחן ערוך סי' קי"ג סעיף ו' ז' וט'. והשלכת קיסם אינה מועלת בכירה חשמלית וגם באש ממש דעת הרדב"ז בשו"ת חלק א' סי' ג' שאינה מועילה אלא בפת נכרים (דלא כמשמעות הש"ם שם ס"ק י"א).

וראה כאן בשיטות אם מועיל להפעיל את האש על ידי שעון שבת להחשב בישול ישראל.

הצטרף לדיון

5 תגובות

  1. בסד

    מה פירוש "לערבב את התבשיל לפני שהגיע התבשיל לשליש בישולו "
    ועוד האם אפשר להקל באפיית פת שגוי יאפה את הפת וידליק התנור וגם יכניס התבניות? מדובר במסעדה לעשרות סועדים, מה הדין של מסעדה לעניין בישול נכריים? האם יש קולות? ומה המקורות?

  2. שלום לכבוד רב
    1 מדוע אפשר שהגוי ידליק את הכירה החשמלית והיהודי יניח את הסיר, האם לא צריך שהיהודי גם ידליק וגם יניח או רק בגלל שזה חג והיהודי לא יכול להדליק חשמל מקלים שהגוי יניח או שגם ביום חול מותר ?
    2 מה אם גוי מדליק חשמל (ואגב מה לגבי אש ) בחג מותר ליהודי להניח על זה סירים ולערבב בהם זה לא שימוש אסור בחשמל ביום טוב? האם גםמותר לומר לגוי להדליק את הכירה חשמלית כי זה לא כמו שבת ומותר לבשל ולכן כתבתם היתר בכל זה?

  3. 1. מספיק שהיהודי מניח את הסיר.
    2. אם הדלקת הכירה נעשתה על ידי הגוי לצורך היהודי יש רבים שסוברים שאסור להשתמש משום איסור מעשה שבת, ויש מקילים בזה ביום טוב יותר מבשבת כמבואר בביאור הלכה בסו"ס תקכז, וגם לדבריהם אין להקל אלא באופן שאין לו אוכל אחר לחג. אולם אם הגוי מדליק לצורך עצמו אין בעיה.

השאר תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

שאלות שנצפות עכשיו:

מאמרים אחרונים

מדריכים הלכתיים

הכנו עבורכם
דבר תורה לשבת!

מחפשים כל שבוע איזה דבר תורה להגיד בשבת?

מעכשיו תקבלו כל שבוע דבר תורה ואת כל השאלות הכי מעניינות אליכם למייל