לתרומות לחץ כאן

האם אפשר לחייב בעל דירה לשלם עליות תיקון של מוצרי חשמל ?

בדירה אותה אני שוכר התגלתה בעיה במזגן. כאשר סיפרתי זאת לבעל הבית ודרשתי ממנו להזמין טכנאי לתיקון התקלה, טען כי השכיר לי את הדירה לדור בה, ולא את מוצרי החשמל שבה שהם מבחינתו 'בונוס'. אני טענתי כי שכרתי את הדירה על דעת זה שיש בה מזגן, שכן מדובר באזור שמקובל להשכיר בו דירות עם מזגנים. אם לא היה בה מזגן, טענתי, לא הייתי שוכר את הדירה. בסופו של דבר הזמנתי טכנאי בעצמי שתיקן את התקלה. כעת השאלה היא האם אני יכול לכפות את תשלום התיקון על בעל הבית? וכן מה יהיה הדין בעתיד במקרה דומה?

תשובה:

השאלה שלפנינו מתחלקת לארבעה נידונים: א. האם משכיר שהשכיר בית סתם באיזור שמקובל להשכיר דירות עם מזגנים, יכול לטעון שהיות ולא דובר בפירוש על השכרה עם מזגן, אינו חייב להשכיר עם מזגן. ב. השכיר דירה עם מזגן, כשלא התחייב בפירוש להשכיר דירה עם מזגן, האם יכול לקחת אחר כך את המזגן. ג. האם במקרה שהשכיר עם מזגן והתקלקל המזגן, עליו לתקן את המזגן, או שיכול לומר, שהסכים לכלול את המזגן בשכירות, כל זמן שהוא תקין, אך לא לתקנו אם יתקלקל. ד. אם השוכר תיקן את המזגן בעצמו, האם המשכיר חייב לשלם לו עבור התיקון?

על שאלות אלו התשובה כדלהלן:

א.      בכל עניני השכירות, הולכים אחר המנהג, ולכן אם ברור שבאיזור זה מקובל להשכיר דירות עם מזגן, מחייב הדבר את המשכיר, אף אם לא התנו ביניהם במפורש, שיהיה בדירה מזגן. אך אם השוכר בדק את הדירה לפני ששכר אותה, וראה שאין בה מזגן, ובפרט אם חתם אחר כך על חוזה שבו נאמר שראה את הדירה והיא מתאימה לו וכיו"ב, לא יוכל לדרוש מהמשכיר להתקין מזגן בדירה, כיון ש"סבר וקיבל".

ב.      לאידך גיסא, במקרה שבו היה מזגן בדירה בעת שהשוכר בדק אותה, יוכל לטעון שהחליט לשכור את הדירה רק בגלל שיש בה מזגן, אפילו אם לא מקובל במקום זה להשכיר דירות עם מזגן, וממילא יוכל לחייב את המשכיר להשאיר את המזגן בדירה. טענה זו נכונה רק לגבי מזגן, שהוא מחובר לבית, ולא מקובל לפרקו ולהעבירו למקום אחר. אך אם יטען השוכר טענה זו לגבי מקרר או מכונת כביסה וכיו"ב, לא תתקבל טענתו, כי הם אינם מחוברים לבית, ומקובל להעבירם ממקום למקום.

ג.        היות וכאמור, אם בדק השוכר את הדירה וראה את המזגן, יכול הוא לטעון שהחליט לשכור את הדירה רק בגלל שיש בה מזגן, יוכל להפסיק את השכירות, גם בתוך הזמן הנקוב בחוזה, אם המשכיר מסרב לתקן את המזגן. אך אם יבחר להמשיך ולגור בבית, למרות שהמזגן לא תוקן, מסתבר שלא יוכל לחייב את המשכיר להפחית לו מדמי השכירות, כיון שבחוזה לא נזכר בפירוש שהתשלום כולל גם את שכירות המזגן. אבל אם נהוג בסביבה זו להשכיר דירות עם מזגן, יוכל השוכר לחייב את המשכיר לתקן את המזגן.

ד.       אם השוכר תיקן את המזגן בעצמו, באותם מקרים שכתבנו שהמשכיר חייב לתקנו, יצטרך המשכיר כמובן להחזיר לו את הוצאות התיקון, אלא אם לטענתו הן מופרזות, והיה אפשר למצוא טכנאי בזול יותר. ואפילו באותם מקרים שהמשכיר אינו חייב לתקן את המזגן, אך תהיה לו תועלת מתיקון המזגן, לאחר סיום תקופת השכירות, עליו לשלם את הוצאות התיקון, כיון שבמקרה זה נחשב השוכר ל "יורד לשדה חברו העשויה ליטע", שצריך לשלם לו מה שהשביח.

הטור טעון גניזה

השאר תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

שאלות שנצפות עכשיו:

מאמרים אחרונים

מדריכים הלכתיים

הכנו עבורכם
דבר תורה לשבת!

מחפשים כל שבוע איזה דבר תורה להגיד בשבת?

מעכשיו תקבלו כל שבוע דבר תורה ואת כל השאלות הכי מעניינות אליכם למייל