לתרומות מתנות לאביונים לחץ כאן

נשים בברכת הלבנה

שלום כבוד הרב,

1) מצאתי את עצמי אתמול במצב שהגברים התפללו מחוץ לבית כנסת ברכת הלבנה, והבנתי שנשים לא מתפללות ברכה זו.
א. מדוע נשים לא מתפללות והאם זה אסור, ואם כן האם גם במקום צדדי של הגברים ניתן להתפלל ברכה זו , ויש קפיצות מה מהותן ואם אישה מתפללת מה את הקפיצות הללו.

ב. מכיוון שהבנתי שאנו לא מתפללות המעבר ליציאה מבית כנסת היה דרך המתפללים הגברים. האם זה תקין שעברתי דרך הגברים ויצאתי (הם התפללו בחוץ) או שהייתי צריכה להמתין שיסיימו ואז לצאת?

2) מכיוון שאני ללא רקע דתי, ברגע שבבית הכנסת מוציאים את ספר התורה נאמרים כל מיני משפטים לקראת ספר התורה. בתור אחת שלא יודעת, אז מה אומרים, מברכים ראיתי גם את הגברים מרימים אצבע לספר תורה . אין לי מושג אשמח מאוד להבין את ההתנהלות המחוייבת סביב הספר תורה בהוצאתו ובהכנסתו לארון חזרה.

בכבוד רב

טובה.

תשובה:

שלום רב.

א. נשים פטורת מקידוש לבנה כמו שפטורות מכל מצווה עשה שהזמן גרמא, כלומר כל מצווה שאינה נוהגת כל הזמן אלא חיובה מתחדש מזמן לזמן כמו ישיבה בסוכה או נטילת לולב שנוהגת פעם בשנה, כך גם מצות קידוש לבנה נוהגת רק פעם בחודש ולכן אין הם צריכים לאומרה, ואף אם הם רוצות אינם רשאיות.

הקפיצות שראית בקידוש לבנה, הם מנהג שנהוג בשעה שאומרים 'כְּשֵׁם שֶׁאֲנִי רוֹקֵד כְּנֶגְדֵּךְ וְאֵינִי יָכוֹל לִנְגּוֹעַ בָּךְ, כַּךְ לֹא יוּכְלוּ כָּל אוֹיְבַי לִנְגּוֹעַ בִּי לְרָעָה' והכוונה בזה היא שכשם שאני רוקד כנגד הלבנה ואיני יכול ליגוע בה כך אם ירקדו אחרים כנגדי להרע ולהזיק לי לא יוכלו להזיק לי וליגע בי.

ב. אם לא היו שם גברים יכלת לצאת דרך הגברים.

ג. ישנם הרבה דברים שנאמרים מזמן הוצאת הספר תורה ועד החזרתו, ברוב הסידורים הדברים מפורטים ומבוארים, אך אנסה לכותבם כאן בקצרה, בזמן פתיחת הארון אומרים את הפסוק 'ויהי בנסוע הארון' וגו', אחר כך אומרים את התפילה 'בריך שמיה' המופיעה בסידורים, אחר כך אומר החזן פסוק 'גדלו לה' איתי' ובשבת אומר קודם לכן פסוק 'שמע ישראל' ו'אחד אלוקינו' וגו'. הקהל עונה 'לך ה' הגדולה' וגו' בזמן שמוליכים את הספר לבימה, הגבאי אומר פסוקים נוספים 'ויעזור ויגן' וגו' וקורא לכהן לעלות לדוכן, והקהל עונים 'ברוך שנתן תורה לעמו ישראל' אחר כך קוראים בתורה. לאחר שמסיימים לקרוא בתורה אומרים קדיש, ולאחר מכן, מגביהים את ספר התורה ומראים את הכתב לכל הציבור, כשהציבור רואה את התורה אומרים את הפסוק 'וזאת התורה אשר שם משה לפני בני ישראל' ויש נוהגים להצביע באצבע לכיוון התורה כשאומרים 'זאת', וכשמחזירים את הספר תורה לארון, אומר החזן 'יהללו את שם ה' כי נשגב שמו לבדו' והציבור עונים 'הודו על ארץ ושמים וירם קרן לעמו תהלה לכל חסידיו לבני ישראל עם קרובו הללוי-ה', ואחר כך אומרים בימות החול פרק תהילים 'לדוד מזמור לה' הארץ ומלואה' ובשבת 'מזמור לדוד הבו לה' בני אלים'. וכשמתחילים להכניס את הספר תורה חזרה לארון אומרים 'ובנוחה יאמר' עד הסוף.

בהצלחה רבה.

מקורות:

א. משנה ברורה סי' תכ"ו סק"א וע"ש בטעם שנשים אינם רשאיות לאומרו בשונה משאר מצוות עשה שהזמן גרמן.

השאר תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

שאלות שנצפות עכשיו:

מאמרים אחרונים

מדריכים הלכתיים

הכנו עבורכם
דבר תורה לשבת!

מחפשים כל שבוע איזה דבר תורה להגיד בשבת?

מעכשיו תקבלו כל שבוע דבר תורה ואת כל השאלות הכי מעניינות אליכם למייל