שמעתי מספר דעות לגבי מתי מותר לאכול בשר.
אז האם מותר לאכול בשר בצאת הצום או להמתין יום נוסף?
זה חומרה? הלכה?
תודה מראש.
תשובה:
מן הדין מותר לאכול במוצאי תשעה באב בשר, אך נהגו כלל ישראל להחמיר בזה ולא לאכול בעשירי באב בשר מפני שעדיין אחזה האש בכותלי בית המקדש, והספרדים נוהגים לא לאכול בשר עד עשירי באב בערב, והאשכנזים לא אוכלים רק עד חצות של עשירי באב.
מקורות:
שו"ע סי' תקנ"ח ורמ"א שם.
תודה
ומה יהיה הדין השנה שעשירי בערב היינו מוצאי תשעה באב?
מבשר נמנעים בגלל אבלות היום. אבל רק בלילה.
בחזון עובדיה הלכות ארבע תעניות (עמוד תטו) כתב שהשנה שהצום דחוי מותר לאכול בשר במוצאי הצום
אז לא הבנתי היום מותר לאכול בשר
אשכנזים מחמירים וספרדים מקילים.
גם הגרב"צ אבא שאול זצוק"ל פוסק שמותר לאכול בשר כבר בליל מוצאי הצום.
שו"ת אור לציון ח"ג פכ"ט הכ"ו.
אם נמנים עד י"א מפני אבילות היום בצום נדחה מה ההגיון כשחל ביום שנמנים רק עד הצהרים. מובן הטענה אבלות היום אבל זה תופס רק כשזה צום ט באב. אם נדחה זה רק תשלומים והאבלות לא נמשך כי שבשנה רגילה בצהרים של י'מותר.
אין לזה קשר על התאריך, אלא הצורה, צמנו התאבלנו בכינו, לא מסיימים את זה עם סטייק נוטף שומן…
תודה על המענה.
אז אתה בעצם אומר שרב עובדיה זצ"ל ורב אבא בן שאול זצ"ל וגדולי עולם קדמונים, כולם טועים ודינם "עמי ארץ" רעבתנים חסרי חרדת הקודש?
אני מתפלא על דבריך וסגנונם…. וכי זה הדבר היחיד שיש בו מנהגים שונים בין בני אשכנז לבני ספרד? וכי מנהג בני ספרד זה שיסודו בהררי קודש מתחיל באור לציון? בכל הדורות הקלו, אני רק הסברתי מה הכוונה "מפני אבלות של יום", השואל שאל מה הטעם למנהג, הרי היום נגמר, והסברתיו, וכי זה אומר שכולם חייבים לנהוג בו? כל קהילה ומנהגיה.
אני התפלאתי על דבריך וסגנונם ולכן "סגנוני". דברי חכמים בנחת נשמעים, וכתבת בציניות וביקורתיות.
מי דיבר על סטיק נוטף שומן? מאיפה הגישה שמי שיאכל בשר יעשה את זה בצורה מכוערת וגסה?
יש כאלו עם מזג חלש וגשמי ו/או לא מסוגלים בלי בשר כל יום, ק'ו אחרי צום (ברוך ה' אני לא מאלו), אבל יכולת לכתוב בצורה עדינה ולא ביקורתית על מי שקשה לו או מי שמפרש ההלכה בצורה אחרת.
זו כמובן לא היתה כוונתי ואם הרגשת כך אני מתנצל.
השאר תגובה